Břišní tyfus si loni přivezli z dovolené či pracovní cesty nejméně tři čeští turisté. Před odjezdem se zapomněli poradit s lékaři, zda není pro zemi, kam míří, vhodné nějaké očkování. „Pohyboval jsem se v Novém Dillí a Bombaji. Během pobytu jsem se někde nakazil břišním tyfem. Vůbec nevím, kde. Byl jsem ubytovaný v docela pěkných hotelích, všude psali, že voda a jídlo je nezávadné,“ popsal jeden z nemocných Pavel Rytíř. Před odletem si zlomil nohu, pro zranění si na očkování již nevzpomněl.
Povinná očkování jsou v Africe, Americe a Arábii
Jak uvádí Státní zdravotní ústav, povinných očkování není mnoho – pouze proti žluté zimnici při cestách do zemí Afriky, Indie a Střední a Jižní Ameriky a meningokokové meningitidě při cestách do Saudské Arábie. V řadě dalších zemí se ale očkování doporučuje. Ve zmíněném případě Indie očkovací centra nabízejí vakcíny proti žloutence typu A a B, břišnímu tyfu a tetanu. Další patří k doporučeným – například ta proti choleře nebo vzteklině.
Očkování před cestou chrání nejenom cestovatele, v případě povinných očkování jde především o ochranu místních obyvatel. Některé státy proto lidi bez očkování na své území nepouštějí. Neonemocnět v Africe či Asii je ale podle Rastislava Maďara i v zájmu každého turisty. „Nejenomže se snaží zabránit problémům, ale také zabránit tomu, aby se dostal do místní nemocnice, kde mu ten stav nejenomže často nevyléčí, ale navíc často ještě zkomplikují,“ varoval.

Téma Událostí: Před odletem za exotikou
Šest až osm týdnů před odletem
Do českého očkovacího centra by ovšem lidé měli zamířit včas – nejpozději šest až osm týdnů před plánovanou cestou. Problém českých turistů ale podle vedoucího lékaře centra Očkování a cestovní medicíny v Ostravě-Hrabůvce Rastislava Maďara spočívá nejenom v roztržitosti, ale i v tom, že často předem nevědí, kde skončí. „Vyjíždějí do ciziny s tím, že si koupí letenku last moment. Na poslední chvíli se dostaví k lékaři, aby konzultovali rizika,“ upozornil Rastislav Maďar.
Česká letiště slibují příjemnější odlety
Kdo je plně připraven k daleké cestě, může vyrazit na letiště. Tři nejrušnější v Česku letos slibují cestujícím novinky. Na pražském Letišti Václava Havla se s nimi setkají především v neschengenském terminálu 1 – majitelé biometrického pasu budou moci vstoupit do tranzitní zóny po automatické kontrole namísto prohlídky dokladů živým celníkem. (Dosud tyto automaty sloužily pouze přilétajícím cestujícím.) Na cestující, kteří budou cestovat největšími letadly, jako je Boeing 747, který v minulých letech pravidelně létal do Soulu, 777-300 létající na dubajské lince či Airbus A380, jenž výjimečně Prahu také navštěvuje, potom čeká rekonstruovaná nástupní brána a stání uzpůsobené rychlejší výměně cestujících v obřích letounech, jimž navíc poskytuje více místa než dosavadní stání.
U pražského letiště také přibylo parkovacích míst, tímtéž se ovšem může pochlubit i brněnské letiště. Parkování v minulosti patřilo k bolavým místům Tuřan, letos však již budou moci cestující využít 500 nových parkovacích míst. Ostravské Letiště Leoše Janáčka potom parkoviště tolik nepotřebuje, protože se letos stalo prvním českým letištěm, ke kterému jezdí vlaky.