Po nehodě v Ostravě se tramvaje na lince číslo 5 rozjedou až příští týden

Ostrava - V Ostravě je provoz na tramvajové trati linky číslo 5 po závažné páteční dopravní nehodě stále zastaven. Náhradní dopravu v úseku mezi zastávkami Vřesinská a Zátiší v současné době zajišťují autobusy, informoval ostravský dopravní podnik. Policie za viníka nehody označí řidiče, tramvaje, který vjel na jednokolejnou trať, aniž by vyčkal příjezdu druhé tramvaje.

Předpokládaný termín obnovení provozu tramvají na trase linky číslo 5 je v pondělí 21. 4. 2008. „Přestože podle vyjádření Drážní inspekce a dosavadních výsledků šetření nedošlo při dopravní nehodě k porušení předpisů provozovatelem dráhy, budou ke stejnému termínu zavedena do provozu na jednokolejném úseku mezi zastávkami Vřesinská a Zátiší další organizačně-technická opatření, která zvýší stávající úroveň zabezpečení provozu,“ uvedl dopravní podnik. „Nemůžeme připustit, že by jednokolejná dráha mohla být nebezpečná, protože byla provozována v souladu se všemi předpisy,“ potvrzuje vyjádření dopravního podniku mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Současný systém hlasového spojení služebním telefonem (s duplicitním zajištěním radiostanicí) s traťovým dispečerem bude doplněn o světelné návěstidlo zdůrazňující identifikaci místa k vyhýbání tramvajových vlaků. Další povinností řidiče bude vyžádat si souhlas dispečera bezprostředně před každým pokračováním jízdy v jednokolejném úseku. Dále bylo rozhodnuto o vybavení jednokolejné tramvajové trati moderním plnohodnotným zabezpečovacím zařízením, které nebezpečí selhání lidského faktoru prakticky vyloučí. K realizaci tohoto systémového řešení dojde v roce 2008.

Opatření, která dopravní podnik přijal, přivítali zástupci Drážní inspekce.  „Toto zabezpečení bude dostatečné. Jsme rádi, že dopravní podnik navíc uvažuje i o instalaci elektronického systému zajištění,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Dodal, že k podobnému kroku ale provozovatele nikdy nemohou přinutit, pokud provoz na nezajištěné trati schválil drážní správní úřad.„Jsme proto rádi, že se nyní vyvolala tato celonárodní diskuse,“ řekl mluvčí s tím, že v evidenci mají řadu míst, která jsou mnohem více nebezpečná než jednokolejka v Ostravě. „Jsou to některé železniční přejezdy, kde už zemřelo několik lidí a nic se stále neděje. Žádáme o instalaci závor. Provozovatel se ale hájí tím, že provoz je v souladu s předpisy,“ tvrdí Neusar.

Nehoda se stala v pátek krátce před 18:00. Podle Neusara jeden z řidičů tramvají zřejmě nerespektoval zákaz vjezdu na jednokolejnou trať a jeho souprava se čelně střetla s další tramvají. Dalším nepříznivým faktorem bylo i to, že Podle inspekce jde o poslední jednokolejnou trať v zemi, která nemá zabezpečovací zařízení. Na místě zemřeli dva lidé. Třetí oběť podlehla zraněním později v nemocnici. Desítky lidí byly zraněny.