Pražské dopravě má ulehčit dostavba okruhů

Praha - V metropoli se zvyšuje množství automobilů i počet kilometrů, které vozidla v hlavním městě ujedou. Kritickou dopravní situaci by měly vyřešit dopravní okruhy. Stavba expresního okruhu se ale potýká s mnoha problémy. V Suchdole se obávají zhoustnutí dopravy nebo u Říčan jsou problémy s územním rozhodnutím. Stavba expresního okruhu by měla být hotová za pět let.

Proti jižní variantě okruhu protestují lidé v Suchdole. Nově se také obávají obyvatelé jihovýchodní části metropole. Prosadila se sice delší varianta okruhu dál od města, ale existuje prý reálná varianta, že vznikne i jakási velkokapacitní zkratka, která přivede kamionovou dopravu k místnímu obchodnímu centru. „Tlak investorů způsobuje, že politici na magistrátu jdou proti přírodě, která se tu ničí,“ říká starosta Křeslic Zápotocký.

V plánech existuje propojení dálnice D1 s úzkou Formanskou ulicí mezi Újezdem a jeho částí Kateřinky. „Obáváme se, že když bude napojení na dálnici, přivede se na tuto komunikaci další doprava, pokud bude nějaký problém na D1, což je podstatě každý den,“ říká zástupce občanského sdružení Aliance Jihovýchod Leoš Panáček.

Potíže mělo u nedalekých Říčan i Ředitelství silnic a dálnic, které celý expresní okruh kolem Prahy buduje. Ještě nedostalo v tomto úseku stavební povolení. „Nyní žádáme o územní rozhodnutí, pak bude následovat majetkoprávní vypořádání, a poté až můžeme žádat o stavební povolení,“ vyjádřila se mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Město si slibuje od dokončení jižní části obchvatu zásadní úlevu dopravy v Praze. Pražská radnice věří, že se podaří expresní okruh dostavět do pěti let. Výjimkou je severovýchodní část okruhu, jehož výstavba není akutní, ta bude hotová v roce 2014.

Intenzita dopravy v Praze se od roku 1990 ztrojnásobila. „Myslím si, že městu chybí strategie, jak tento pokračující nárůst dopravy zastavit,“ vyjádřil se již dříve člen dopravního výboru městského zastupitelstva Jiří Witzany. Město se spoléhá na okruhy. Od kamionů má metropoli pomoct vnější pražský okruh. Vnitřní bude sloužit pouze osobním automobilům. Obytné zóny mají od dopravy ochránit tunely. Má se také uskutečnit přesun magistrály za Muzeum, současně přijde komunikace o dva jízdní pruhy.