Vykolejené pendolino po půl roce opět jezdí

Praha - Po více než půlroční opravě se na trať vrátilo pendolino, které 1. prosince vykolejilo v pražských Dolních Počernicích. Včerejší zkušební jízda ukázala, že vysokorychlostní vlak je po kompletní opravě podvozků zcela v pořádku. V provozu je tak zase všech sedm českých pendolin.

Před osmi měsíci vykolejil kvůli poškozené kolejnici rychlovlak Pendolino s číslem 003. Mimo koleje se dostaly všechny vagony soupravy, která jela zhruba stokilometrovou rychlostí. Oprava vlaku stála 45 milionů.

Rozsah oprav na pendolinu komentoval ředitel odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Paroubek: „Museli jsme opravit prakticky všechny podvozky celé soupravy. Došlo k poškození kol, brzdových kotoučů, ložisek a magnetické brzdy. Bylo potřeba podvozek celý rozebrat. Největším problémem byly dodávky náhradních dílů, dodací termíny těchto dílů se pohybují okolo dvanácti měsíců.“

Své první cestující odvezl rychlovlak po půl sedmé ráno z Prahy do Brna. Pendolina jakožto spoje SuperCity zajišťují spojení i do Ostravy, Bratislavy a Vídně. „Dnes jezdíme do Ostravy z Prahy za tři hodiny a čtyři minuty. Před pěti lety byl nejrychlejší vlak za necelé čtyři hodiny,“ uvedl úspěchy vlaku mluvčí drah Ondřej Kubala. 

Už v roce 1976 byl na trase Řím - Ancona do provozu nasazen první vlak typu Pendolino. Nyní jezdí v dalších devíti evropských zemích, v Česku od roku 2004.

Téměř za měsíc budou mít česká pendolina na svých tachometrech milion najetých kilometrů. Od jejich zavedení do pravidelného provozu v roce 2005 je ale provází problémy. Do cíle nedojely v lednu 2006 tři pendolina kvůli poruše softwaru. O dva týdny později zaznamenala poruchu i poslední souprava rychlovlaku, přičemž na vině byla stejná závada jako předtím.