Hlavním cílem studie je prověření územních, technických a ekonomických podmínek stavby rychlodráhy. Ta by mohla spojit dva dříve nesmiřitelné projekty - odsun nádraží zhruba o 800 metrů směrem na jih a jeho rekonstrukci ve stávající poloze v centru Brna.
Rekonstrukce brněnské železnice bude stát 20 miliard
Původní projekt rekonstrukce brněnského železničního uzlu s využitím staré nádražní budovy nepočítal a případná stavba rychlodráhy měla být samostatným projektem. Přestavba uzlu ale kvůli chybám úředníků přišla v polovině prosince minulého roku o územní rozhodnutí a získání nového potrvá minimálně rok a půl. Podle náměstka brněnského primátora Martina Andera tak otevírá šance na přepracování celého projektu a jeho rozšíření o stavbu rychlodráhy.
„Minulým vedením města připravené zrušení provozu na stávajícím nádraží bylo chybou. Zkomplikovalo a prodloužilo by každodenní cestování desítkám tisíc lidí. Městskou pokladnu by navíc zrušení nádraží vyšlo o 150 milionů ročně dráž, protože by muselo zajistit dopravu cestujících z odsunutého nádraží,“ řekl již dříve Ander.
Rekonstrukce brněnské železnice, s níž odsun nádraží souvisí, je jedním z nejdiskutovanějších stavebních projektů Brna posledního desetiletí. Investice má vyjít na 20 miliard korun. Uskutečnit by se měla za přispění evropských peněz. Loni začala stavba odstavného nádraží, která by však začala bez ohledu na polohu nádraží. Příští jaro měl investor žádat o první stavební povolení.
