Praha - Saský premiér Stanislaw Tillich dnes v Praze podepsal s ministrem dopravy Petrem Bendlem prohlášení o budování vysokorychlostního železničního spojení na trase Praha-Drážďany-Berlín. Podle deníku E15 takový závazek může přinést České republice potíže. Na projekt zatím nejsou peníze, politici nesdělili ani termín zahájení stavby. Není ani hotová projektová dokumentace. Česko by mělo zahájit budování nové tratě nejpozději v roce 2015.
Češi chtějí začít budovat vysokorychlostní trať do Drážďan
Podle Lukáše Týfy z ČVUT není v tuto chvíli projektová dokumentace připravena tak, aby se podle ní mohlo začít stavět.
„U takto významného a investičně náročného projektu opravdu neumíme říci datum, kdy něco takového spustíme,“ řekl Bendl. Podle něj dnešní podpis znamená „jasné politické ano“. Stavbu by měla alespoň částečně platit Evropská unie. „EU chce slyšet, co jsou priority, a my tímto memorandem říkáme, aby se prioritou stalo spojení severu s jihem,“ dodal český ministr.
Tillich považuje kvalitní spojení Prahy a Berlína za klíčové pro rozvoj regionu v příštích 20 letech. „Spojujeme tři města, která mají dohromady sedm milionů obyvatel a mají šanci stát se nejbohatším regionem v Evropě,“ uvedl saský premiér. Také podle něj by EU měla koridor ze Saska do Čech zařadit mezi své priority.
Úsek mezi Drážďany a Prahou nepatří mezi prioritní úseky transevropské sítě a nebude financovaný ze speciálního rozpočtu Evropské unie na velké dopravní stavby. Obě země musejí získat prostředky z národních zdrojů a eurofondů. Česku chybí i kalkulace nákladů, doplnil deník E15.
Plánovaná trať z Prahy do Drážďan protne hned dvoje pohoří, a jejím hlavním úskalím jsou kvůli nákladům a bezpečnosti i tunely. Vysokorychlostní tratě musejí být co nejvíce napřímené a mají jen velmi omezený sklon stoupání. První velkou překážkou by bylo České středohoří, které by vlak musel podjet tunelem. Druhý by protnul Krušné hory mezi Teplicemi a Ústím, uvedl deník E15.
Trať z Drážďan je severním začátkem jednoho z plánovaných evropských koridorů. Dobu jízdy z Prahy do Berlína má zkrátit z dnešních čtyř hodin a 40 minut na dvě hodiny. Ve vzdálené budoucnosti by měl koridor propojit Severní a Baltské moře s Jadranem. Stavba celé rozsáhlé panevropské sítě má vyjít do roku 2020 na 600 miliard eur. V Sasku je vlaková doprava jednou z politicko-ekonomických priorit.