Češi chtějí začít budovat vysokorychlostní trať do Drážďan

Praha - Saský premiér Stanislaw Tillich dnes v Praze podepsal s ministrem dopravy Petrem Bendlem prohlášení o budování vysokorychlostního železničního spojení na trase Praha-Drážďany-Berlín. Podle deníku E15 takový závazek může přinést České republice potíže. Na projekt zatím nejsou peníze, politici nesdělili ani termín zahájení stavby. Není ani hotová projektová dokumentace. Česko by mělo zahájit budování nové tratě nejpozději v roce 2015.

Podle Lukáše Týfy z ČVUT není v tuto chvíli projektová dokumentace připravena tak, aby se podle ní mohlo začít stavět.

„U takto významného a investičně náročného projektu opravdu neumíme říci datum, kdy něco takového spustíme,“ řekl Bendl. Podle něj dnešní podpis znamená „jasné politické ano“. Stavbu by měla alespoň částečně platit Evropská unie. „EU chce slyšet, co jsou priority, a my tímto memorandem říkáme, aby se prioritou stalo spojení severu s jihem,“ dodal český ministr.

Tillich považuje kvalitní spojení Prahy a Berlína za klíčové pro rozvoj regionu v příštích 20 letech. „Spojujeme tři města, která mají dohromady sedm milionů obyvatel a mají šanci stát se nejbohatším regionem v Evropě,“ uvedl saský premiér. Také podle něj by EU měla koridor ze Saska do Čech zařadit mezi své priority.

Úsek mezi Drážďany a Prahou nepatří mezi prioritní úseky transevropské sítě a nebude financovaný ze speciálního rozpočtu Evropské unie na velké dopravní stavby. Obě země musejí získat prostředky z národních zdrojů a eurofondů. Česku chybí i kalkulace nákladů, doplnil deník E15.

Plánovaná trať z Prahy do Drážďan protne hned dvoje pohoří, a jejím hlavním úskalím jsou kvůli nákladům a bezpečnosti i tunely. Vysokorychlostní tratě musejí být co nejvíce napřímené a mají jen velmi omezený sklon stoupání. První velkou překážkou by bylo České středohoří, které by vlak musel podjet tunelem. Druhý by protnul Krušné hory mezi Teplicemi a Ústím, uvedl deník E15.

Trať z Drážďan je severním začátkem jednoho z plánovaných evropských koridorů. Dobu jízdy z Prahy do Berlína má zkrátit z dnešních čtyř hodin a 40 minut na dvě hodiny. Ve vzdálené budoucnosti by měl koridor propojit Severní a Baltské moře s Jadranem. Stavba celé rozsáhlé panevropské sítě má vyjít do roku 2020 na 600 miliard eur. V Sasku je vlaková doprava jednou z politicko-ekonomických priorit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 52 mminutami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 1 hhodinou

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 1 hhodinou

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
16:35Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 10 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 13 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 13 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 14 hhodinami
Načítání...