Autobusy nesmí být například příliš staré, minimálně deset procent vozů musí být nízkopodlažních, řidiči musí být vhodně ustrojení a ochotní k cestujícím.
Kromě kontrol vyhlásil letos kraj i druhý ročník soutěže Dopravce roku v Ústeckém kraji. Kromě 11 autobusových firem, ze kterých budou sami cestující v anketě vybírat tu nejlepší, letos nově do soutěže přibyly i České dráhy. Hlasovat se bude mezi 15. zářím a 30. říjnem, slavnostní vyhlášení pak bude 12. listopadu.
Kraj v poslední době zaznamenal několik stížností na dopravce Busmat Plus a zvažuje, že mu smlouvu vypoví. Podle hejtmanky se v nejbližších dnech uskuteční schůzka se zástupci firmy, která by měla situaci osvětlit.
Situace v autobusové přepravě se v Ústeckém kraji před třemi lety značně změnila. Původně v regionu držel licenci na provozování základní dopravní obslužnosti na zhruba 80 procentech linek Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK). Smlouvu, která měla původně trvat až do roku 2011, však kraj dopravci vypověděl kvůli rostoucím požadavkům na úhradu takzvané prokazatelné ztráty. Spory vedly mimo jiné k tomu, že se v létě 2006 na čtyři dny téměř zastavila autobusová doprava v kraji. Kraj poté vybral dopravce nové, mají smlouvu na osm let. Soudní spory kraje s DPÚK trvají dodnes.