V březnu přijde druhá vlna rušení autobusů

Praha – Obyvatelé Středočeského kraje, jejichž autobusy přežily únorovou vlnu rušení spojů, nejsou v bezpečí. K celostátní změně jízdních řádů chystá region druhou fázi, během které chce razantně proškrtat pražské příměstské linky, které pro kraj objednává společnost ROPID. Po tvrdém boji mezi krajským úřadem a organizátorem dopravy se obě strany dohodly, že v síti příměstských linek ubude asi pět procent spojů. Zatímco krajský radní pro dopravu Robin Povšík výsledek dohody považuje za úspěch, řada starostů ji naopak kritizuje a tvrdí, že rušení není kvůli zdražení jízdného vůbec nutné.

Podle radního Povšíka se kraj ve svých požadavcích na škrty autobusových spojů postupně zmírnil, původně žádal mnohem razantnější omezení. „Dohoda s ROPIDem je zásadní v tom, že redukce bude dosahovat jen pěti procent. Dříve se uvažovalo o 20 až 25 procentech,“ podotkl. Zmírnit škrty mohl kraj díky zvýšeným tržbám po úpravě tarifů, upřesnil radní.

Ropid nyní kraji poslal návrh škrtů, které musí hejtmanství vyhodnotit a rozeslat starostům. „Podle ROPIDu je ta redukce před obcemi obhajitelná,“ dodal Robin Povšík.

Starostové ale spokojeni nejsou. Podle nich bylo zvýšení jízdného tak vysoké, že není nutné vůbec žádné další rušení. „Veřejná doprava ve Středočeském kraji v pěti pásmech PID může být zachována ve stávající podobě bez jakéhokoliv zvýšeného rizika finanční ztráty, kdyby kraj dodržoval usnesení svého vlastního zastupitelstva,“ prohlásil starosta Kmetiněvsi Luděk Kvapil.

Skupina starostů také vyzvala Středočeský kraj, aby zanechal hádek s ROPIDem. Hejtman David Rath nedávno pohrozil vypovězením smlouvy, organizátor dopravy kontroval přehledem komplikací, které by kvůli takovému kroku vznikly – autobusy a vlaky by na sebe nenavazovaly, cestování do Prahy by se značně ztížilo. Navíc by cestující nemohli používat společné jízdenky pro pražskou MHD.

Podle radního Povšíka jsou ale jednání s ROPIDem na dobré cestě. „Bude dobře, pokud ukončíme vzájemná silácká mediální vyjádření a budeme hledat cestu k tomu, aby Středočeský kraj a organizace ROPID spolu nadále dokázaly spolupracovat,“ poznamenal.

Kraj vysvětluje skutečnost, že objednává od dopravců méně spojů, poklesem příjmů od vlády o 180 milionů korun. První vlna rušení přišla 1. února, podle nespokojených starostů na ni doplatili zejména lidé v okrajových částech regionu.