Praha – Z každých 25 kamionů, které se mohou dostat do svého cíle po dálnici nebo zpoplatněné silnici I. třídy, průměrně jeden tuto možnost nevyužije a jede raději po vedlejších, často provozu těžkých vozidel nevyhovujících silnicích. Řidiči se tak vyhýbají povinnosti platit mýto. Údaj zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu. Po silnicích souběžných s dálnicemi přitom jezdí mnohem více nákladních aut – ta na nich však podle centra mají svůj cíl. Podle Martina Hájka z Centra dopravního výzkumu je objíždění dálnic výhradně kvůli šetření na mýtném docela minoritní problém.
Po okreskách jezdí každý 25. kamion
Martin Hájek upozornil, že se řidičům šetření na mýtném většinou nevyplácí, protože obvykle musí spěchat a jízda mimo dálnice je zdržuje. „Nehledě na delší dobu jízdy, a tím i vyšší spotřebu, je zde podstatně vyšší riziko nehody, nemluvě o kvalitě těchto silnic, které se podepisují na enormních nákladech na údržbu,“ doplnil ředitel strategického rozvoje pražské dopravní firmy Vladimír Starosta.
Kraje a obce i jejich obyvatelé ale často tvrdí opak – kamionů po zavedení mýtného přibylo. Snaha vyhnout se placení zřejmě také stála za nedávnou nehodou kamionu s mezistátním dálkovým vlakem ve středních Čechách. Řidič objížděl dálnici D5 a po sobě neznámých silnicích zabloudil až na přejezd v Srbsku na Berounsku, kde uvázl, když přijížděl vlak. Například kraj Vysočina navrhoval kvůli šetřícím řidičům zpoplatnit dvanáct úseků silnic II. třídy, aby se doprava z nich vrátila zpět na dálnice a silnice I. třídy.
Podle Martina Hájka je počet řidičů vyhýbajících se zpoplatněným úsekům na míře běžné i v sousedních státech. V Německu podle Hájka objíždějí zpoplatněné úseky jen regionální dopravci při cestách do 150 kilometrů. V Rakousku v okolí Vídně objížděla dálnice po zavedení mýtného tři až čtyři procenta vozidel.