U Vyškova vykolejil v neděli 5. června nákladní vlak. V 90kilometrové rychlosti vykolejilo 13 z 25 prázdných vozů dopravce ČD Cargo. Že na místě vlaky vybočují, upozornili strojvedoucí už dva dny před nehodou, SŽDC ale s opravou nespěchala. „Připouštíme, že s největší pravděpodobností hlavním problémem zjištěným u této mimořádné události je technický stav železničního svršku,“ přiznal Jiří Stránský, který v SŽDC – nejenom majiteli a správci, ale také provozovateli dráhy – dohlíží na vyšetřování nehod.
Pavel Habarta, který je pověřen řízením SŽDC od loňské rezignace tehdejšího generálního ředitele, považuje nehodu u Vyškova za příklad nehody, kdy řada lidí zanedbala svoji práci. O místo proto přišlo pět zaměstnanců státní organizce – náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za úsek provozuschopnosti dráhy Josef Novobilský. Odvolán nebo postaven mimo službu byl kvůli nehodě rovněž provozní náměstek v Brně, přednosta správy tratí v Brně, traťmistr a vrchní mistr. „Dochází k zaměňování železničářské cti s loajalitou, která připouští, že se o některých problémech ví, nicméně se o nich nemluví; která připouští, že se mnozí léta jenom dívají na problémy, které tady jsou, ale neřeší je,“ komentoval zanedbání údržby ředitel Habarta.

SŽDC k nehodě u Vyškova
Kvůli nehodě u Vyškova se prostřednictvím médií střetli zástupci SŽDC s Drážní inspekcí, jejíž inspektoři už záhy po nehodě upozornili na špatný stav celé trati. „Na železničním svršku byly odhaleny nedostatky, SŽDC o problémech věděla již od pátku,“ zopakoval dnes mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
SŽDC v těchto dnech provádí velkou kontrolu železničních tratí v celé republice. Podle Jiřího Stránského kontroluje 400 zaměstnanců stav šroubů přidržujících koleje k pražcům. První výsledky šetření nehody u Vyškova totiž naznačily, že hlavním problémem bylo právě uvolnění šroubů. Ty jsou přitom použity přibližně na 2 700 kilometrech tratí.