Za silnice nižších tříd se zřejmě platit nebude

Praha - Zpoplatnění silnic nižších tříd velmi pravděpodobně nebude. Nynější praxe, kdy okresní silnice hojně využívají nákladní auta, jejichž řidiči se snaží vyhnout placení mýtného, tak bude zřejmě nadále pokračovat. Rozšíření povinnosti platit mýtné za ujeté kilometry i na silnicích nižších tříd plánovalo ministerstvo od roku 2013, mělo přinést především peníze na údržbu dlouhodobě podfinancovaných silnic. Ministerstvo dopravy prý hledá levnější variantu rozšíření mýtného. Informuje o tom dnešní vydání Lidových novin.

„Ministerstvo nyní připravuje variantu za méně peněz udělat co největší profit. Zatím vychází jako nejlevnější varianta rozšíření stávajícího systému mýtných bran,“ prozradil Lidovým novinám nejmenovaný zdroj z ministerstva dopravy.

Příznivcem rozšiřování mýta na silnice II. a III. tříd není ani ministr dopravy Radek Šmerda. „Propočítáváme ekonomické množnosti jednotlivých variant. Ekonomika rozšíření na silnice nižších tříd ale zatím vychází naprosto nesmyslně,“ prohlásil Šmerda. Stejný názor mají i dopravci, kteří by opatření pocítili nejvíce. „Shodli jsme se s panem ministrem, že nápad zpoplatnit silnice nižších tříd není dobrý,“ řekl prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta.

Podle původních plánů se mělo dnešních 1100 km placených silnic rozrůst až na skoro 6000 km. Platit se mělo nově na všech mimoměstských silnicích I. třídy, na stovákách silnic II. třídy a vybraných silnicích III. třídy. Kraje se však obávají, že zavedení mýta na silicích I. třídy přiměje řidiče kamionů a nákladních vozů objíždět placené úseky po okreskách. Ministerstvo navrhuje, aby kraje na souběžných silnicích s placenými úseky rozmístily zákazové značky pro nákladní vozidla. Podle Starosty by zákazové značky situaci prý vyřešily.

Mýtné brány nebo hybrid?

Exministr dopravy Vít Bárta (VV) počítal v případě zpoplatnění silnic nižších tříd s využitím tzv. hybridního systému, kombinace stávajících mýtných bran, které provozuje firma Kapsch, a satelitního systému. Na jeho dodavatele by ministerstvo muselo vypsat nový tendr.

Pokud by vláda rozhodla, že zpoplatní jen silnice I. třídy, bylo by podle mluvčího rezortu dopravy Jakuba Ptačinského výhodnější rozšířit stávající systém mýtných bran. Háček je však v tom, že za testování hybridního mýta už inkasovala firma Kapsch 300 milionů korun. „Systém nebudeme vybírat podle technologie, ale podle toho, která firma nabídne nejvýhodnější cenu,“ dodal Ptačinský.