Dráhy si chtějí udržet cestující, plánují masivní kampaň

Praha – České dráhy i jejich konkurent Regiojet sčítají, jak se první týden vzájemného souboje na kolejích odrazil v zájmu cestujících. Zatímco státní dopravce ještě výsledky nezná, tzv. žluté vlaky denně vyjely obsazené téměř z devadesáti procent. I proto teď ČD načasovaly na další týden masivní reklamní kampaň, která má pasažéry v jejich spojích udržet.

Dlouhodobě platí, že nejvytíženější jezdí tuzemské vlaky vždy v pátek. Česká televize proto srovnávala, jak obsazené budou spoje obou konkurentů, vyrážející z pražského hlavního nádraží v podobný čas. Zatímco podvečerní Pendolino i Regiojet do Ostravy byly shodně vyprodané, polední souboj obou společností vyzněl pro nového dopravce – v rychlovlaku Českých drah bylo volných několik desítek míst, zatímco konkurent vyjížděl opět zcela zaplněn.

„My jsme počítali, že se nám obsazenost bude pohybovat někde mezi padesáti až šedesáti procenty, ale výsledek je zatím překvapivě ještě lepší. V pondělí a v úterý byly naše vlaky plné z 83 procent, ve středu stejné číslo vyskočilo ještě o deset procent výš, včera to bylo 81 procent a dnes jsou všechny spoje plné úplně,“ uvedl mluvčí společnosti Regiojet Aleš Ondrůj s tím, že většinu vlaků plní cestující přes rezervační systém průměrně dva dny před odjezdem. „Několik spojů už je vyprodaných i na příští týden, takže předpokládáme, že průměrná obsazenost ještě poroste,“ dodal Ondrůj.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

České dráhy své sčítání teprve chystají, podle mluvčího Radka Joklíka se ale zatím konkurence neprojevila nijak výrazně. „Například počet rezervací na Pendolina je v těch špičkových časech stejný jako před nástupem Regiojetu. Teď chystáme sčítání ve vlacích Eurocity a Intercity, výsledky budou zhruba za čtrnáct dnů,“ slibuje mluvčí ČD a dodává, že firma si před nástupem soupeře vypracovala odhad toho, jak ji konkurence může případně ohrozit: „Analýzu máme, ale zveřejňovat ji pochopitelně nebudeme. Dá se například předpokládat, že by mohli odejít cestující z Pendolin. Doufáme ale, že díky naší lepší ceně, rychlosti a kvalitě k tomu nedojde.“

Právě výrazné snížení cen z Prahy do těch měst, která nově dopravně obsluhuje Regiojet, bylo zatím nejviditelnější reakcí dominantního železničního dopravce vůči soupeři. Vyrovnat se mu ale dráhy pokusily taky některými službami – stejně jako Regiojet mají stevardky, rovněž začaly rozdávat pasažérům v některých spojích zdarma vodu a noviny, po vypuknutí souboje v gastronomii na kolejích zase vypověděly smlouvu současnému dodavateli občerstvení a hledají nového.

Souprava Regiojet
Zdroj: ČT24

„Máme samozřejmě strach o udržení cestujících ve všech typech dálkových spojů na Ostravu, protože pochopitelně na všechny kategorie našich vlaků Regiojet cílí. Nástup konkurence má ale podle nás smysl jen v případě, že přijdou do vlaků noví zákazníci ze silnic. Přetahování o stávající pasažéry železnici nic nepřinese,“ domnívá se mluvčí Českých drah. Na příští týden si státní dopravce naplánoval masivní reklamní kampaň. Ta má cestující údajně přesvědčit, aby ke konkurenci nepřecházeli: „Budeme všechny výhody Českých drah komunikovat prostřednictvím billboardů, tištěné reklamy i na internetu. Kolik bude kampaň stát, zveřejňovat nebudeme,“ uzavírá Radek Joklík.

Dnes byla také dokončena transakce, při které nakoupí České dráhy od společnosti Siemens 16 rychlíkových souprav Railjet za zhruba pět miliard korun. Smlouvu totiž podepsaly Rakouské spolkové dráhy, které soupravy původně objednaly. ČD při koupi využijí opci rakouských drah, které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé nebudou potřebovat. Soupravy budou dodány v letech 2013 až 2014 a jsou určeny hlavně pro mezistátní dopravu mezi Českem, Rakouskem a Německem.

Vydáno pod