Vlečkový úřad – skrytá instituce obrany s milionovými výdaji

Praha – Čtyřiadvacet milionů korun stál v loňském roce provoz Vojenského vlečkového úřadu, jenž má na starosti mj. správu železničních spojení s vojenskými újezdy. O existenci této instituce, spadající pod gesci ministerstva obrany, přitom podle zjištění Lidových novin nevědí ani někteří členové branného výboru, který má tematiku obrany v Poslanecké sněmovně na starosti. Někteří zákonodárci proto nyní uvažují o zrušení celého úřadu.

V majetku Vojenského vlečkového úřadu je sedmnáct vleček (šedesát kilometrů trati), které zajišťují železniční dopravě přístup do vojenských prostorů, základen a skladů. Podle ředitele úřadu Miroslava Palacky jsou využívány minimálně jednou za dva týdny. Vlečkový úřad dále vlastní devět lokomotiv, 48 cisteren a 25 krytých vozů. Pracuje pro něj devět zaměstnanců.

Podle ministerstva obrany úřad plní nezastupitelnou úlohu a o jeho zrušení se neuvažuje. Šéf pověřeného výboru sněmovny Jan Vidím (ODS) však existenci celé instituce označil za silvestrovský vtip a nebrání se debatě o jejím zrušení. „V době, kdy armáda hledá každou korunu a šetří na všem, by to skutečně mohl být aspirant na titul absurdita roku,“ citovaly LN Vidíma. Stejný postoj zaujala i Jana Černochová (též ODS).

Podle sociálního demokrata Jana Hamáčka by agendu úřadu mohla převzít Správa železniční dopravní cesty, poslanec však upozornil i na to, že je nutné zohlednit bezpečnostní aspekty zrušení tohoto armádního úřadu. Podle ředitele Palacky je navíc existence Vojenského vlečkového úřadu zakotvena v zákoně o železnici a jeho zrušení předpokládá i změnu zákona.