Škody za 901 vad na D47 jsou jen za 125 milionů, tvrdí Eurovia

Praha - Škody způsobené vadami na dálnici D47 u Ostravy činí jen 125 milionů korun. Tato částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je obvyklé riziko, se kterým se počítá. V rozhovoru v dnešním vydání deníku E15 to řekl Martin Borovka, ředitel zhotovitelské firmy Eurovia CS. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale odhaduje, že celkové škody budou několikanásobně vyšší.

Na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 mezi Bělotínem a Ostravou reklamuje ŘSD celkem 901 vad. Pověřený ředitel ŘSD René Poruba na začátku ledna novinářům oznámil, že ředitelství bude prověřovat i další lokality a škody jdou do stamilionů korun. Eurovia ale tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo samo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou. „Není to žádná reklamace za miliardu korun, jak se prezentuje,“ sdělil E15 Borovka.

Spory firmy Eurovia s ŘSD odstartovalo zvlnění dálnice D47, což je podle ředitelství důsledek použití nevhodného materiálu při stavbě. „Problematický materiál je použit pouze na úseku 1,9 kilometru a hýbe se jen dvakrát tři sta metrů. To přepočteno znamená, že je to škoda maximálně za 125 milionů korun. Jde tedy pouze o 2,8 procenta celkových nákladů stavby, což je obvyklé technické riziko, se kterým se při stavbách počítá,“ řekl deníku šéf stavební firmy. Takzvaný studený odval, který byl při stavbě použit a později nabobtnal, si podle Borovky přálo právě ŘSD.

Kromě zvlněné vozovky chce však Ředitelství silnic a dálnic reklamovat stovky vad na mostech. „S těmi mosty není žádný problém. A už vůbec nepřipouštíme pochybení na naší straně. My tvrdíme, že ŘSD neplní manuál údržby,“ uvedl Borovka.

Kvůli zvlnění vozovky je na D1 omezena rychlost.
Zdroj: ČT24

Problematický úsek dálnice postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS. Úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

Ředitel společnosti Eurovia také deníku řekl, že firma propustí stovky lidí. „V současné době jsme v procesu výrazné redukce počtu zaměstnanců. V Česku jdeme ze 3000 na 2200. Propouštíme všude, jde to průřezově celou pyramidou společnosti,“ uvedl. Borovka navíc nevěří, že by se situace na stavebním trhu v České republice mohla v brzké době zlepšit, takže snižování stavů může pokračovat i po dosažení hranice 2200 zaměstnanců, píše E15.