Češi si udržují stará auta, řada z nich pak bourá

Brusel/Praha - Evropský parlament odmítl návrh na zavedení častějších technických kontrol starších aut. Návrh dnes definitivně padl. Proti se už dříve postavili ministři dopravy členských zemí. V tuzemsku teď starší auta musí na kontrolu každé dva roky. Policisté jen od začátku roku na českých silnicích zastavili zhruba 50 tisíc aut ve špatném technickém stavu. Češi si své staré vozy v rámci EU udržují nadprůměrně často.

Nejmladší řidiči si už nepamatují dobu, kdy byly základní bezpečnostní prvky nadstandard, jejich auta ale ano. Průměrný vůz v Česku byl totiž vyroben právě před čtrnácti lety. Felicie pana Jiřího je přitom ještě starší - z roku 1997. „U takhle starých aut je ve většině případů únik oleje z motoru a převodovky pravidelný jev,“ upozornil technik.

„Je to výborné v tom, že nejsou žádné náklady, když potřebuju nějaký náhradní díl, tak si zajedu někam na vrakoviště a mám to za pár kaček,“ vysvětlil majitel vozu, jaké to má výhody. 

Podobně jako Jiří počítá v Česku třetina řidičů. Právě tolik aut starších patnácti let totiž v zemi jezdí. Průměr stáří vozu v Evropské unii je přitom jen zhruba osm let. „Ze zhruba 4,7 milionu automobilů v ČR tu máme se stářím nad 10 let přes 60 procent aut,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. O přestárlá vozidla z dovozu je podle něj velký zájem.

V současnosti existují obrovské rozdíly v provádění silničních technických kontrol v jednotlivých členských státech.

Například v Bulharsku je podíl vozidel, u nichž se při kontrole zjistilo, že nejsou v souladu s požadavky na technickou způsobilost vozidla, 0,2 procenta. Naopak na Maltě je to 47 procent.

  • Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas navrhoval, aby vozy starší šesti let musely na kontrolu každý rok. Návrh počítal u většiny nových automobilů s první kontrolou po čtyřech letech. Další kontrola se měla uskutečnit za dva roky, poté se měl interval zkrátit na pouhý rok.
  • V České republice jsou řidiči povinni absolvovat první technickou kontrolu do čtyř let od koupi nového vozu. Pro další kontroly je pak stanovena dvouletá lhůta. 
  • Majitelé aut starších 6 let ovšem mohou být v klidu. Návrh Evropské komise nakonec shodili europoslanci ve Štrasburku ze stolu. V Česku se tak nic nezmění.

Jen v tuzemsku přitom polovinu nehod od začátku roku způsobila auta starší šesti let. A právě technická závada byla na vině ve 169 případech. „Je to nesmysl chodit každý rok, akorát by z lidí tahali peníze,“ myslí si Jiří.