Nejmladší řidiči si už nepamatují dobu, kdy byly základní bezpečnostní prvky nadstandard, jejich auta ale ano. Průměrný vůz v Česku byl totiž vyroben právě před čtrnácti lety. Felicie pana Jiřího je přitom ještě starší - z roku 1997. „U takhle starých aut je ve většině případů únik oleje z motoru a převodovky pravidelný jev,“ upozornil technik.
„Je to výborné v tom, že nejsou žádné náklady, když potřebuju nějaký náhradní díl, tak si zajedu někam na vrakoviště a mám to za pár kaček,“ vysvětlil majitel vozu, jaké to má výhody.
Podobně jako Jiří počítá v Česku třetina řidičů. Právě tolik aut starších patnácti let totiž v zemi jezdí. Průměr stáří vozu v Evropské unii je přitom jen zhruba osm let. „Ze zhruba 4,7 milionu automobilů v ČR tu máme se stářím nad 10 let přes 60 procent aut,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. O přestárlá vozidla z dovozu je podle něj velký zájem.
V současnosti existují obrovské rozdíly v provádění silničních technických kontrol v jednotlivých členských státech.
Například v Bulharsku je podíl vozidel, u nichž se při kontrole zjistilo, že nejsou v souladu s požadavky na technickou způsobilost vozidla, 0,2 procenta. Naopak na Maltě je to 47 procent.
- Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas navrhoval, aby vozy starší šesti let musely na kontrolu každý rok. Návrh počítal u většiny nových automobilů s první kontrolou po čtyřech letech. Další kontrola se měla uskutečnit za dva roky, poté se měl interval zkrátit na pouhý rok.
- V České republice jsou řidiči povinni absolvovat první technickou kontrolu do čtyř let od koupi nového vozu. Pro další kontroly je pak stanovena dvouletá lhůta.
- Majitelé aut starších 6 let ovšem mohou být v klidu. Návrh Evropské komise nakonec shodili europoslanci ve Štrasburku ze stolu. V Česku se tak nic nezmění.
Jen v tuzemsku přitom polovinu nehod od začátku roku způsobila auta starší šesti let. A právě technická závada byla na vině ve 169 případech. „Je to nesmysl chodit každý rok, akorát by z lidí tahali peníze,“ myslí si Jiří.

Na technickou kontrolu jednou za dva roky
Na technickou kontrolu jednou za dva roky
ud: 2.7.2013