Ministr dopravy Prachař končí, sám nabídl rezignaci

Praha - Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) se po vlně kritiky rozhodl rezignovat, potvrdil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. „V poslední době jsem se stal terčem spekulací především kolem Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl Prachař s tím, že ŘSD nyní podle jeho názoru funguje nejlépe za posledních několik let. Jako Prachařova nástupce navrhuje hnutí ANO Dana Ťoka, který působí jak ve společnosti Skanska, tak i v americko-české obchodní komoře.

„Rozhodl se, že nechce dál podléhat tlaku médií a opozice – když to řeknu jeho slovy,“ řekl poté, co Antonín Prachař oznámil svoji rezignaci, předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. „Hnutí ANO se rozhodlo tuto demisi akceptovat,“ doplnil Andrej Babiš s tím, že o situaci již informoval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Sám předseda ANO je přitom přesvědčen, že Prachař navzdory rezignaci svoji práci zvládal. „Převzali jsme resort v totálním rozkladu po pánech Bártovi, Řebíčkovi a Žákovi. Pan Prachař odvedl dobrou práci – podstatně více než předchozí ministři,“ řekl. Naopak podle Sobotky končící ministr nezvládal řešit problémy, které se na ministerstvu kumulovaly, zmínil například otázku vedení Ředitelství silnic a dálnic nebo přípravu tendru na nového provozovatele mýtného systému. Nový ministr s nimi bude muset pohnout, uvedl. Pokud Prachařovu demisi, kterou mu musí předat premiér, přijme prezident, půjde o druhou změnu v Sobotkově vládě. První byl odchod ministryně pro místní rozvoj Věry Jourové do funkce eurokomisařky.

Odchod dobrovolný, nebo vynucený?

Ačkoli představitelé ANO opakovaně zdůraznili, že Antonín Prachař odchází dobrovolně, zejména opoziční politici o tom pochybují. „To jsou pohádky pro večerníček. Pan ministr Prachař nabídl v noci rezignaci, abyste ráno oznámili, že manažer významné stavební firmy si to přes noc rozmyslel a do ministerské funkce nastupuje?“ podivil se jeden z předchozích ministrů dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), podle kterého je takřka vyloučeno, aby se manažer o tak významné změně rozhodl přes noc.

Prachař: Nechci být terčem kritiky opozice

Prachař za počínání v resortu sklízel kritiku opozice i koaličních partnerů. V úterý vyšlo najevo, že ministr Prachař chce odvolat ředitele Drážní inspekce Romana Šiguta. Podle Šiguta tomu předcházela nekorektní kontrola v inspekci. Na stranu ředitele se postavily i odbory Drážní inspekce, napsaly otevřený dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD).

Za velký úspěch ministra Prachaře označil člen dopravního výboru Martin Kolovratník (ANO) změnu ve vykupování pozemků pro dopravní stavby. „Nelze zapírat, že k chybám došlo, obzvláště pokud jde o situaci na ŘSD,“ řekl Kolovratník s tím, že situace se zlepšila, ale zlepšit se mohla ještě více.

Pravice již delší dobu tvrdí, že ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře z hnutí ANO ustoupilo od průhledného zadávání veřejných zakázek a přiděluje je firmám s neprůhledným vlastnictvím. Kritizovala také stav a způsob oprav na dálnici D1, přípravu zákonů a Prachařovu personální politiku; na Ředitelství silnic a dálnic se od počátku roku vystřídali čtyři šéfové. „Za šest měsíců to kterýkoli ministr, kdyby zvládal dobře svou funkci, mohl stabilizovat, mohl rozeběhnout. Nemohl vyřešit všechno, my jsme nejvíce kritizovali odklad rozhodnutí – o mýtu, o železnici, nešťastné zásahy do rekonstrukce D1,“ poznamenal přitom Zbyněk Stanjura. Ministrova nová pravidla pro získávání pozemků pro stavbu dálnic potom podle opozice měla vést k aktuálnímu zastavení výkupu půdy.

Zeman: Ministři dopravy jako figurky na orloji

Rezignace Antonína Prachaře se naopak nezamlouvá prezidentu Miloši Zemanovi. Ten je přesvědčen, že výměny ministrů resortu neprospívají tím spíše, že k nim na dopravě dochází obzvláště často. „Ministři se u nás střídají jako figurky na Orloji. Není to dobře, protože než se jakýkoli ministr zapracuje, tak to trvá minimálně půl roku, a jestliže po tomto půlroce odchází a přichází nový ministr, tak s ním přichází i noví spolupracovníci, často i nová koncepce, ale také neznalost prostředí, a tedy nutnost opětovného půlroku na zapracování,“ poukázal Miloš Zeman.

V čele ministerstva dopravy se od voleb v roce 2010 vystřídalo již šest ministrů – Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura, Žák a Prachař – nyní přijde sedmý, průměrně tedy vydrží ministr dopravy zhruba půl roku. V minulosti přitom situace nebyla o mnoho lepší, jediný ministr dopravy, který vydržel v čele resortu celé volební období, byl Milan Šimonovský mezi lety 2002 a 2006.

Nového ředitele ŘSD čeká velké množství nedokončených projektů

Velké problémy měl resort dopravy s výběrem generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Po neúspěšném výběrovém řízení na nového šéfa organizace, která staví nové dálnice a pečuje o silnice první třídy, oslovil ministr dopravy na dvě desítky lidí, které považoval za vhodné kandidáty, většina ho však odmítla. Mezi kandidáty není současná pověřená ředitelka Soňa Křítková. Ta podle ministra nemá vhodnou kvalifikaci k tomu, aby ŘSD dlouhodobě vedla.

„Domnívám se, že situace na ŘSD není nijak katastrofální. Zásadní je pro nás teď stabilita,“ zhodnotil mluvčí ŘSD Jan Rýdl, který Prachařovo působení hodnotí spíše pozitivně a cení si především jeho aktivního přístupu.

Nový šéf státních silničářů dostane na starost množství akcí, z nichž některé jsou v plném proudu, jiné naopak na mělčině a na proud již dlouho marně čekají. K nim patří některé úseky dálnice D3 v jižních Čechách, jež má posloužit nejen k rychlému spojení krajského města s Prahou, ale také s Lincem, kam dnes vede nebezpečná silnice proslulá například tragédií u Nažidel. Podle ministra Prachaře je možné očekávat dostavbu dálnice D3 (popř. rychlostní silnice R3) na hranice do roku 2022.

Další „věčně nedokončenou“ dálnicí je tah D8 přes České středohoří. I když jeho dostavba loni po letech úředních a soudních tahanic začala, brzy vše zkomplikoval sesuv půdy u Litochovic nad Labem. Ministerstvo zatím chystá sanaci, její první fázi chce zadat bez výběrového řízení firmě, která v minulosti vysoutěžila stavbu celé dálnice. Ministr je přesvědčen, že se tak podaří minimalizovat zpoždění, ačkoli uznal, že plánovaný termín dokončení v roce 2016 není reálný.

Firmou, která by měla zakázku od ministerstva dostat, je Eurovia, která se současně se státem a ŘSD pře o jinou stavbu – ta se jmenovala D47, od otevření je značena jako D1. Její zvlnění v Ostravě je podle ministra dopravy především dědictvím někdejšího vedení ŘSD, které stavbu převzalo, přesto je Prachař přesvědčen, že by stavbaři měli uznat reklamaci a dálnici opravit.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 59 mminutami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 1 hhodinou

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
19:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
10:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
14:11Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
12:20Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 10 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 11 hhodinami
Načítání...