Ministr dopravy Prachař končí, sám nabídl rezignaci

Praha - Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) se po vlně kritiky rozhodl rezignovat, potvrdil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. „V poslední době jsem se stal terčem spekulací především kolem Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl Prachař s tím, že ŘSD nyní podle jeho názoru funguje nejlépe za posledních několik let. Jako Prachařova nástupce navrhuje hnutí ANO Dana Ťoka, který působí jak ve společnosti Skanska, tak i v americko-české obchodní komoře.

„Rozhodl se, že nechce dál podléhat tlaku médií a opozice – když to řeknu jeho slovy,“ řekl poté, co Antonín Prachař oznámil svoji rezignaci, předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. „Hnutí ANO se rozhodlo tuto demisi akceptovat,“ doplnil Andrej Babiš s tím, že o situaci již informoval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Sám předseda ANO je přitom přesvědčen, že Prachař navzdory rezignaci svoji práci zvládal. „Převzali jsme resort v totálním rozkladu po pánech Bártovi, Řebíčkovi a Žákovi. Pan Prachař odvedl dobrou práci – podstatně více než předchozí ministři,“ řekl. Naopak podle Sobotky končící ministr nezvládal řešit problémy, které se na ministerstvu kumulovaly, zmínil například otázku vedení Ředitelství silnic a dálnic nebo přípravu tendru na nového provozovatele mýtného systému. Nový ministr s nimi bude muset pohnout, uvedl. Pokud Prachařovu demisi, kterou mu musí předat premiér, přijme prezident, půjde o druhou změnu v Sobotkově vládě. První byl odchod ministryně pro místní rozvoj Věry Jourové do funkce eurokomisařky.

Odchod dobrovolný, nebo vynucený?

Ačkoli představitelé ANO opakovaně zdůraznili, že Antonín Prachař odchází dobrovolně, zejména opoziční politici o tom pochybují. „To jsou pohádky pro večerníček. Pan ministr Prachař nabídl v noci rezignaci, abyste ráno oznámili, že manažer významné stavební firmy si to přes noc rozmyslel a do ministerské funkce nastupuje?“ podivil se jeden z předchozích ministrů dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), podle kterého je takřka vyloučeno, aby se manažer o tak významné změně rozhodl přes noc.

Prachař: Nechci být terčem kritiky opozice

Prachař za počínání v resortu sklízel kritiku opozice i koaličních partnerů. V úterý vyšlo najevo, že ministr Prachař chce odvolat ředitele Drážní inspekce Romana Šiguta. Podle Šiguta tomu předcházela nekorektní kontrola v inspekci. Na stranu ředitele se postavily i odbory Drážní inspekce, napsaly otevřený dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD).

Za velký úspěch ministra Prachaře označil člen dopravního výboru Martin Kolovratník (ANO) změnu ve vykupování pozemků pro dopravní stavby. „Nelze zapírat, že k chybám došlo, obzvláště pokud jde o situaci na ŘSD,“ řekl Kolovratník s tím, že situace se zlepšila, ale zlepšit se mohla ještě více.

Pravice již delší dobu tvrdí, že ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře z hnutí ANO ustoupilo od průhledného zadávání veřejných zakázek a přiděluje je firmám s neprůhledným vlastnictvím. Kritizovala také stav a způsob oprav na dálnici D1, přípravu zákonů a Prachařovu personální politiku; na Ředitelství silnic a dálnic se od počátku roku vystřídali čtyři šéfové. „Za šest měsíců to kterýkoli ministr, kdyby zvládal dobře svou funkci, mohl stabilizovat, mohl rozeběhnout. Nemohl vyřešit všechno, my jsme nejvíce kritizovali odklad rozhodnutí – o mýtu, o železnici, nešťastné zásahy do rekonstrukce D1,“ poznamenal přitom Zbyněk Stanjura. Ministrova nová pravidla pro získávání pozemků pro stavbu dálnic potom podle opozice měla vést k aktuálnímu zastavení výkupu půdy.

Zeman: Ministři dopravy jako figurky na orloji

Rezignace Antonína Prachaře se naopak nezamlouvá prezidentu Miloši Zemanovi. Ten je přesvědčen, že výměny ministrů resortu neprospívají tím spíše, že k nim na dopravě dochází obzvláště často. „Ministři se u nás střídají jako figurky na Orloji. Není to dobře, protože než se jakýkoli ministr zapracuje, tak to trvá minimálně půl roku, a jestliže po tomto půlroce odchází a přichází nový ministr, tak s ním přichází i noví spolupracovníci, často i nová koncepce, ale také neznalost prostředí, a tedy nutnost opětovného půlroku na zapracování,“ poukázal Miloš Zeman.

V čele ministerstva dopravy se od voleb v roce 2010 vystřídalo již šest ministrů – Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura, Žák a Prachař – nyní přijde sedmý, průměrně tedy vydrží ministr dopravy zhruba půl roku. V minulosti přitom situace nebyla o mnoho lepší, jediný ministr dopravy, který vydržel v čele resortu celé volební období, byl Milan Šimonovský mezi lety 2002 a 2006.

Nového ředitele ŘSD čeká velké množství nedokončených projektů

Velké problémy měl resort dopravy s výběrem generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Po neúspěšném výběrovém řízení na nového šéfa organizace, která staví nové dálnice a pečuje o silnice první třídy, oslovil ministr dopravy na dvě desítky lidí, které považoval za vhodné kandidáty, většina ho však odmítla. Mezi kandidáty není současná pověřená ředitelka Soňa Křítková. Ta podle ministra nemá vhodnou kvalifikaci k tomu, aby ŘSD dlouhodobě vedla.

„Domnívám se, že situace na ŘSD není nijak katastrofální. Zásadní je pro nás teď stabilita,“ zhodnotil mluvčí ŘSD Jan Rýdl, který Prachařovo působení hodnotí spíše pozitivně a cení si především jeho aktivního přístupu.

Nový šéf státních silničářů dostane na starost množství akcí, z nichž některé jsou v plném proudu, jiné naopak na mělčině a na proud již dlouho marně čekají. K nim patří některé úseky dálnice D3 v jižních Čechách, jež má posloužit nejen k rychlému spojení krajského města s Prahou, ale také s Lincem, kam dnes vede nebezpečná silnice proslulá například tragédií u Nažidel. Podle ministra Prachaře je možné očekávat dostavbu dálnice D3 (popř. rychlostní silnice R3) na hranice do roku 2022.

Další „věčně nedokončenou“ dálnicí je tah D8 přes České středohoří. I když jeho dostavba loni po letech úředních a soudních tahanic začala, brzy vše zkomplikoval sesuv půdy u Litochovic nad Labem. Ministerstvo zatím chystá sanaci, její první fázi chce zadat bez výběrového řízení firmě, která v minulosti vysoutěžila stavbu celé dálnice. Ministr je přesvědčen, že se tak podaří minimalizovat zpoždění, ačkoli uznal, že plánovaný termín dokončení v roce 2016 není reálný.

Firmou, která by měla zakázku od ministerstva dostat, je Eurovia, která se současně se státem a ŘSD pře o jinou stavbu – ta se jmenovala D47, od otevření je značena jako D1. Její zvlnění v Ostravě je podle ministra dopravy především dědictvím někdejšího vedení ŘSD, které stavbu převzalo, přesto je Prachař přesvědčen, že by stavbaři měli uznat reklamaci a dálnici opravit.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59AktualizovánoPrávě teď

Na D1 na Vysočině se stala hromadná nehoda, směr na Brno stojí

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zcela zastavila hromadná dopravní nehoda nákladních aut, autobusu i osobních aut, uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková. Podle policie na místo míří všechny složky integrovaného záchranného systému. Za nehodou, která se stala před 8:30, se tvoří kolona. Policie vyzvala, aby řidiči dbali při dojezdu ke koloně zvýšené opatrnosti.
před 2 mminutami

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 20 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 33 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami
Načítání...