Ministr dopravy Prachař končí, sám nabídl rezignaci

Praha - Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) se po vlně kritiky rozhodl rezignovat, potvrdil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. „V poslední době jsem se stal terčem spekulací především kolem Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl Prachař s tím, že ŘSD nyní podle jeho názoru funguje nejlépe za posledních několik let. Jako Prachařova nástupce navrhuje hnutí ANO Dana Ťoka, který působí jak ve společnosti Skanska, tak i v americko-české obchodní komoře.

„Rozhodl se, že nechce dál podléhat tlaku médií a opozice – když to řeknu jeho slovy,“ řekl poté, co Antonín Prachař oznámil svoji rezignaci, předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. „Hnutí ANO se rozhodlo tuto demisi akceptovat,“ doplnil Andrej Babiš s tím, že o situaci již informoval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Sám předseda ANO je přitom přesvědčen, že Prachař navzdory rezignaci svoji práci zvládal. „Převzali jsme resort v totálním rozkladu po pánech Bártovi, Řebíčkovi a Žákovi. Pan Prachař odvedl dobrou práci – podstatně více než předchozí ministři,“ řekl. Naopak podle Sobotky končící ministr nezvládal řešit problémy, které se na ministerstvu kumulovaly, zmínil například otázku vedení Ředitelství silnic a dálnic nebo přípravu tendru na nového provozovatele mýtného systému. Nový ministr s nimi bude muset pohnout, uvedl. Pokud Prachařovu demisi, kterou mu musí předat premiér, přijme prezident, půjde o druhou změnu v Sobotkově vládě. První byl odchod ministryně pro místní rozvoj Věry Jourové do funkce eurokomisařky.

Odchod dobrovolný, nebo vynucený?

Ačkoli představitelé ANO opakovaně zdůraznili, že Antonín Prachař odchází dobrovolně, zejména opoziční politici o tom pochybují. „To jsou pohádky pro večerníček. Pan ministr Prachař nabídl v noci rezignaci, abyste ráno oznámili, že manažer významné stavební firmy si to přes noc rozmyslel a do ministerské funkce nastupuje?“ podivil se jeden z předchozích ministrů dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), podle kterého je takřka vyloučeno, aby se manažer o tak významné změně rozhodl přes noc.

Prachař: Nechci být terčem kritiky opozice

Prachař za počínání v resortu sklízel kritiku opozice i koaličních partnerů. V úterý vyšlo najevo, že ministr Prachař chce odvolat ředitele Drážní inspekce Romana Šiguta. Podle Šiguta tomu předcházela nekorektní kontrola v inspekci. Na stranu ředitele se postavily i odbory Drážní inspekce, napsaly otevřený dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD).

Za velký úspěch ministra Prachaře označil člen dopravního výboru Martin Kolovratník (ANO) změnu ve vykupování pozemků pro dopravní stavby. „Nelze zapírat, že k chybám došlo, obzvláště pokud jde o situaci na ŘSD,“ řekl Kolovratník s tím, že situace se zlepšila, ale zlepšit se mohla ještě více.

Pravice již delší dobu tvrdí, že ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře z hnutí ANO ustoupilo od průhledného zadávání veřejných zakázek a přiděluje je firmám s neprůhledným vlastnictvím. Kritizovala také stav a způsob oprav na dálnici D1, přípravu zákonů a Prachařovu personální politiku; na Ředitelství silnic a dálnic se od počátku roku vystřídali čtyři šéfové. „Za šest měsíců to kterýkoli ministr, kdyby zvládal dobře svou funkci, mohl stabilizovat, mohl rozeběhnout. Nemohl vyřešit všechno, my jsme nejvíce kritizovali odklad rozhodnutí – o mýtu, o železnici, nešťastné zásahy do rekonstrukce D1,“ poznamenal přitom Zbyněk Stanjura. Ministrova nová pravidla pro získávání pozemků pro stavbu dálnic potom podle opozice měla vést k aktuálnímu zastavení výkupu půdy.

Zeman: Ministři dopravy jako figurky na orloji

Rezignace Antonína Prachaře se naopak nezamlouvá prezidentu Miloši Zemanovi. Ten je přesvědčen, že výměny ministrů resortu neprospívají tím spíše, že k nim na dopravě dochází obzvláště často. „Ministři se u nás střídají jako figurky na Orloji. Není to dobře, protože než se jakýkoli ministr zapracuje, tak to trvá minimálně půl roku, a jestliže po tomto půlroce odchází a přichází nový ministr, tak s ním přichází i noví spolupracovníci, často i nová koncepce, ale také neznalost prostředí, a tedy nutnost opětovného půlroku na zapracování,“ poukázal Miloš Zeman.

V čele ministerstva dopravy se od voleb v roce 2010 vystřídalo již šest ministrů – Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura, Žák a Prachař – nyní přijde sedmý, průměrně tedy vydrží ministr dopravy zhruba půl roku. V minulosti přitom situace nebyla o mnoho lepší, jediný ministr dopravy, který vydržel v čele resortu celé volební období, byl Milan Šimonovský mezi lety 2002 a 2006.

Nového ředitele ŘSD čeká velké množství nedokončených projektů

Velké problémy měl resort dopravy s výběrem generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Po neúspěšném výběrovém řízení na nového šéfa organizace, která staví nové dálnice a pečuje o silnice první třídy, oslovil ministr dopravy na dvě desítky lidí, které považoval za vhodné kandidáty, většina ho však odmítla. Mezi kandidáty není současná pověřená ředitelka Soňa Křítková. Ta podle ministra nemá vhodnou kvalifikaci k tomu, aby ŘSD dlouhodobě vedla.

„Domnívám se, že situace na ŘSD není nijak katastrofální. Zásadní je pro nás teď stabilita,“ zhodnotil mluvčí ŘSD Jan Rýdl, který Prachařovo působení hodnotí spíše pozitivně a cení si především jeho aktivního přístupu.

Nový šéf státních silničářů dostane na starost množství akcí, z nichž některé jsou v plném proudu, jiné naopak na mělčině a na proud již dlouho marně čekají. K nim patří některé úseky dálnice D3 v jižních Čechách, jež má posloužit nejen k rychlému spojení krajského města s Prahou, ale také s Lincem, kam dnes vede nebezpečná silnice proslulá například tragédií u Nažidel. Podle ministra Prachaře je možné očekávat dostavbu dálnice D3 (popř. rychlostní silnice R3) na hranice do roku 2022.

Další „věčně nedokončenou“ dálnicí je tah D8 přes České středohoří. I když jeho dostavba loni po letech úředních a soudních tahanic začala, brzy vše zkomplikoval sesuv půdy u Litochovic nad Labem. Ministerstvo zatím chystá sanaci, její první fázi chce zadat bez výběrového řízení firmě, která v minulosti vysoutěžila stavbu celé dálnice. Ministr je přesvědčen, že se tak podaří minimalizovat zpoždění, ačkoli uznal, že plánovaný termín dokončení v roce 2016 není reálný.

Firmou, která by měla zakázku od ministerstva dostat, je Eurovia, která se současně se státem a ŘSD pře o jinou stavbu – ta se jmenovala D47, od otevření je značena jako D1. Její zvlnění v Ostravě je podle ministra dopravy především dědictvím někdejšího vedení ŘSD, které stavbu převzalo, přesto je Prachař přesvědčen, že by stavbaři měli uznat reklamaci a dálnici opravit.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klíčové je přežít první dny. Projekt radí, jak překonat krizové situace

Přírodní katastrofa, válečný konflikt nebo výpadek elektřiny. Nový projekt s názvem Corty má lidi naučit, jak přežít prvních dvaasedmdesát hodin. Spolupracovali na něm odborníci z řad psychologů, vyjednavačů, záchranářů a členů zásahových jednotek. Podle nich je totiž připravenost na mimořádné události nedostatečná. Ministerstvo vnitra zase chystá adaptaci finského modelu „72 hodin“, jehož součástí budou informační brožura a kampaň. Připraveny by dle resortu měly být do konce léta.
před 5 hhodinami

Poslanci podpořili rozšíření pravomocí České národní banky

Česká národní banka zřejmě získá víc pravomocí při dohledu nad bankovním trhem. Počítá s tím vládní předloha, kterou v úterý schválila Poslanecká sněmovna. Předtím poslanci zrychleně schválili také povinné shromažďování zveřejněných informací v rámci Jednotného evropského přístupového místa (ESAP). Program schůze zákonodárci schvalovali skoro pět hodin. Jednání přerušili po 20:00.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Náměstí v Táboře se načas stane pěší zónou, v Budějovicích na zklidnění dál čekají

Část Žižkova náměstí v Táboře se mezi červnem a polovinou září promění v pěší zónu. Radnice tak chce v létě zklidnit dopravu v centru města, jak si to vyzkoušela už loni. Naopak část obyvatel Českých Budějovic čeká na omezení tranzitu přes hlavní náměstí skoro dva roky.
před 6 hhodinami

ÚS nebude žalobu děčínského soudce na plat řešit přednostně, řekl Baxa

Ústavní soud (ÚS) začal projednávat žalobu soudce Okresního soudu v Děčíně Štěpána Klapky, který se domáhá vyššího platu za letošní rok. Podle předsedy ÚS Josefa Baxy se jí soud ale nebude zabývat přednostně. Baxa také předpokládá, že přijdou další desítky podobných žalob. Sněmovna schválila zákon o platech ústavních činitelů, který nově upravuje i platy soudců, 4. března. Poslanci schvalovali novelu hned nadvakrát. První pokus totiž vetoval prezident Petr Pavel.
před 7 hhodinami

Peking je pro Spojené státy výrazně větší hrozbou než EU, míní Havlíček

„Čína je svým způsobem nepřítelem pro USA, zatímco EU není,“ uvedl v úterním Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček. Podle něj občasné „škádlení“ mezi Unií a Washingtonem, které se týká navyšování obchodních tarifů, neznamená, že by oba subjekty nestály na stejné straně. Zmínil, že například Londýn se s Washingtonem dokázal „velmi slušně domluvit“.
před 7 hhodinami

Podpis dohody k Dukovanům do konce mandátu vlády není jistý, připustil Fiala

Uzavření finální smlouvy o stavbě jaderných bloků v Dukovanech se do konce mandátu současné vlády možná nestihne. Záležet bude na rozhodování soudu. V rozhovoru na Radiožurnálu to v úterý připustil premiér Petr Fiala (ODS). Termín zprovoznění prvního reaktoru v roce 2036 ale podle něj zatím ohrožen není. Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček označil finále tendru za neskutečnou blamáž a mezinárodní ostudu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Před třiaosmdesáti lety odbojáři zabili „kata českého národa“

V úterý uplynulo třiaosmdesát let od atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha, provedeného v rámci Operace Anthropoid. Nacistický pohlavár zemřel na následky zranění 4. června 1942. Tento významný odbojový čin dnes připomíná památník v pražské Libni, kde parašutisté Jan Kubiš a Josef Gabčík atentát uskutečnili. Původně však zvažovali i jiná místa. Ačkoli následně odbojáři padli v boji proti nacistům v kryptě chrámu svatých Cyrila a Metoděje, čin měl výrazný politický dopad. Mimo jiné přispěl k odvolání uznání Mnichovské dohody ze strany Francie a Velké Británie v létě 1942, připomněl historik Zdeněk Špitálník z Vojenského historického ústavu v Praze.
před 8 hhodinami

Reportéři ČT: Anonymy, které upozorňovaly na Motol, skončily v šuplíku úředníků

Jsou to tři měsíce, co se objevila jedna z největších korupčních kauz současnosti – případ nemocnice v Motole. Nedávno přitom vyšlo najevo, že na ministerstvo zdravotnictví přišly v minulosti dva anonymy, které na dění v nemocnici upozorňovaly. Reportéři ČT zjišťovali, proč skončily v šuplíku úředníků. Motol navíc zdaleka není jedinou nemocnicí, kde se řeší podezření ze závažné korupce.
před 9 hhodinami
Načítání...