Ministr dopravy Prachař končí, sám nabídl rezignaci

Praha - Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) se po vlně kritiky rozhodl rezignovat, potvrdil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. „V poslední době jsem se stal terčem spekulací především kolem Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl Prachař s tím, že ŘSD nyní podle jeho názoru funguje nejlépe za posledních několik let. Jako Prachařova nástupce navrhuje hnutí ANO Dana Ťoka, který působí jak ve společnosti Skanska, tak i v americko-české obchodní komoře.

„Rozhodl se, že nechce dál podléhat tlaku médií a opozice – když to řeknu jeho slovy,“ řekl poté, co Antonín Prachař oznámil svoji rezignaci, předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. „Hnutí ANO se rozhodlo tuto demisi akceptovat,“ doplnil Andrej Babiš s tím, že o situaci již informoval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Sám předseda ANO je přitom přesvědčen, že Prachař navzdory rezignaci svoji práci zvládal. „Převzali jsme resort v totálním rozkladu po pánech Bártovi, Řebíčkovi a Žákovi. Pan Prachař odvedl dobrou práci – podstatně více než předchozí ministři,“ řekl. Naopak podle Sobotky končící ministr nezvládal řešit problémy, které se na ministerstvu kumulovaly, zmínil například otázku vedení Ředitelství silnic a dálnic nebo přípravu tendru na nového provozovatele mýtného systému. Nový ministr s nimi bude muset pohnout, uvedl. Pokud Prachařovu demisi, kterou mu musí předat premiér, přijme prezident, půjde o druhou změnu v Sobotkově vládě. První byl odchod ministryně pro místní rozvoj Věry Jourové do funkce eurokomisařky.

Odchod dobrovolný, nebo vynucený?

Ačkoli představitelé ANO opakovaně zdůraznili, že Antonín Prachař odchází dobrovolně, zejména opoziční politici o tom pochybují. „To jsou pohádky pro večerníček. Pan ministr Prachař nabídl v noci rezignaci, abyste ráno oznámili, že manažer významné stavební firmy si to přes noc rozmyslel a do ministerské funkce nastupuje?“ podivil se jeden z předchozích ministrů dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), podle kterého je takřka vyloučeno, aby se manažer o tak významné změně rozhodl přes noc.

Prachař: Nechci být terčem kritiky opozice

Prachař za počínání v resortu sklízel kritiku opozice i koaličních partnerů. V úterý vyšlo najevo, že ministr Prachař chce odvolat ředitele Drážní inspekce Romana Šiguta. Podle Šiguta tomu předcházela nekorektní kontrola v inspekci. Na stranu ředitele se postavily i odbory Drážní inspekce, napsaly otevřený dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD).

Za velký úspěch ministra Prachaře označil člen dopravního výboru Martin Kolovratník (ANO) změnu ve vykupování pozemků pro dopravní stavby. „Nelze zapírat, že k chybám došlo, obzvláště pokud jde o situaci na ŘSD,“ řekl Kolovratník s tím, že situace se zlepšila, ale zlepšit se mohla ještě více.

Pravice již delší dobu tvrdí, že ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře z hnutí ANO ustoupilo od průhledného zadávání veřejných zakázek a přiděluje je firmám s neprůhledným vlastnictvím. Kritizovala také stav a způsob oprav na dálnici D1, přípravu zákonů a Prachařovu personální politiku; na Ředitelství silnic a dálnic se od počátku roku vystřídali čtyři šéfové. „Za šest měsíců to kterýkoli ministr, kdyby zvládal dobře svou funkci, mohl stabilizovat, mohl rozeběhnout. Nemohl vyřešit všechno, my jsme nejvíce kritizovali odklad rozhodnutí – o mýtu, o železnici, nešťastné zásahy do rekonstrukce D1,“ poznamenal přitom Zbyněk Stanjura. Ministrova nová pravidla pro získávání pozemků pro stavbu dálnic potom podle opozice měla vést k aktuálnímu zastavení výkupu půdy.

Zeman: Ministři dopravy jako figurky na orloji

Rezignace Antonína Prachaře se naopak nezamlouvá prezidentu Miloši Zemanovi. Ten je přesvědčen, že výměny ministrů resortu neprospívají tím spíše, že k nim na dopravě dochází obzvláště často. „Ministři se u nás střídají jako figurky na Orloji. Není to dobře, protože než se jakýkoli ministr zapracuje, tak to trvá minimálně půl roku, a jestliže po tomto půlroce odchází a přichází nový ministr, tak s ním přichází i noví spolupracovníci, často i nová koncepce, ale také neznalost prostředí, a tedy nutnost opětovného půlroku na zapracování,“ poukázal Miloš Zeman.

V čele ministerstva dopravy se od voleb v roce 2010 vystřídalo již šest ministrů – Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura, Žák a Prachař – nyní přijde sedmý, průměrně tedy vydrží ministr dopravy zhruba půl roku. V minulosti přitom situace nebyla o mnoho lepší, jediný ministr dopravy, který vydržel v čele resortu celé volební období, byl Milan Šimonovský mezi lety 2002 a 2006.

Nového ředitele ŘSD čeká velké množství nedokončených projektů

Velké problémy měl resort dopravy s výběrem generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Po neúspěšném výběrovém řízení na nového šéfa organizace, která staví nové dálnice a pečuje o silnice první třídy, oslovil ministr dopravy na dvě desítky lidí, které považoval za vhodné kandidáty, většina ho však odmítla. Mezi kandidáty není současná pověřená ředitelka Soňa Křítková. Ta podle ministra nemá vhodnou kvalifikaci k tomu, aby ŘSD dlouhodobě vedla.

„Domnívám se, že situace na ŘSD není nijak katastrofální. Zásadní je pro nás teď stabilita,“ zhodnotil mluvčí ŘSD Jan Rýdl, který Prachařovo působení hodnotí spíše pozitivně a cení si především jeho aktivního přístupu.

Nový šéf státních silničářů dostane na starost množství akcí, z nichž některé jsou v plném proudu, jiné naopak na mělčině a na proud již dlouho marně čekají. K nim patří některé úseky dálnice D3 v jižních Čechách, jež má posloužit nejen k rychlému spojení krajského města s Prahou, ale také s Lincem, kam dnes vede nebezpečná silnice proslulá například tragédií u Nažidel. Podle ministra Prachaře je možné očekávat dostavbu dálnice D3 (popř. rychlostní silnice R3) na hranice do roku 2022.

Další „věčně nedokončenou“ dálnicí je tah D8 přes České středohoří. I když jeho dostavba loni po letech úředních a soudních tahanic začala, brzy vše zkomplikoval sesuv půdy u Litochovic nad Labem. Ministerstvo zatím chystá sanaci, její první fázi chce zadat bez výběrového řízení firmě, která v minulosti vysoutěžila stavbu celé dálnice. Ministr je přesvědčen, že se tak podaří minimalizovat zpoždění, ačkoli uznal, že plánovaný termín dokončení v roce 2016 není reálný.

Firmou, která by měla zakázku od ministerstva dostat, je Eurovia, která se současně se státem a ŘSD pře o jinou stavbu – ta se jmenovala D47, od otevření je značena jako D1. Její zvlnění v Ostravě je podle ministra dopravy především dědictvím někdejšího vedení ŘSD, které stavbu převzalo, přesto je Prachař přesvědčen, že by stavbaři měli uznat reklamaci a dálnici opravit.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 6 hhodinami

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 6 hhodinami

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 6 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 6 hhodinami

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 6 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 10 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 10 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 10 hhodinami
Načítání...