V poušti Atacama se našlo pohřebiště ptakoještěrů. Kosti jsou dokonale zachovalé

Vědci v Chile oznámili, že našli ojedinělou lokalitu se skvěle zachovalými kostmi pravěkých létajících tvorů, kteří se před více než 100 miliony lety pohybovali nad andskou pouští Atacama.

Paleontologům netrvalo dlouho zjisit, že ostatky patří pterosaurům, kteří žili po boku dinosaurů, měli dlouhé rozpětí křídel a živili se organismy, které si vyfiltrovali z vody – podobně jako dnešní plameňáci.

Skupina vědců vedená Jhonatanem Alarconem, badatelem z chilské univerzity, pátrala po ptakoještěrech na Atacamě již několik let, ale tento objev překonal veškerá očekávání.

„Má to celosvětový význam, protože podobné nálezy jsou poměrně vzácné,“ uvedl pro agenturu Reuters Alarcon. Prakticky všude na světě se totiž pozůstatky pterosaurů nacházejí izolované, ale tady jich bylo celé pohřebiště – zjevně celá jejich kolonie.

Objev tohoto vzácného pohřebiště umožní vědcům studovat i zvyky a ekologii pterosaurů, nejen jejich anatomii, řekl paleontolog. „Mohli bychom určit, jak byly skupiny těchto zvířat složeny, jestli vychovávaly svá mláďata, nebo ne,“ dodal.

Nález pterosaurů na Atacamě (zdroj: ČT24)

Dokonalý nález

Dalším nečekaným překvapením bylo, jak dobře zachovalé byly objevené kosti. „Většina nalezených kostí pterosaurů bývá rozbitá nebo rozmačkaná,“ popsal David Rubilar, vedoucí paleontologického oddělení chilského Národního historického muzea. „Ale z této lokality se podařilo získat nádherně zachovalé trojrozměrné kosti.“ To vědcům dobře pomůže lépe pochopit anatomii pterosaurů.

Nález je vzdálen 65 kilometrů od jiné lokality, kde byly už dříve objeveny jiné pozůstatky pterosaurů. Tento objev podporuje hypotézu vědců, že pterosauři byli kdysi v severním Chile velmi rozšířeni.