Jedním z nejviditelnějších fenoménů počátku 21. století je selfie – vloni jich lidé jen na službu Google Photos nahráli 24 miliard. Stále ale také přibývá počet lidí, jimž se stane selfie osudnou.
Selfie letos zabily desetkrát víc lidí než žraloci. Počet obětí rok od roku roste
Co je selfie, ví asi intuitivně téměř každý dnešní člověk. Přesná definice podle Oxford Dictionary zní: „Fotografie sebe sama, běžně pořízená chytrým telefonem nebo webkamerou a nahrána na sociální síť.“ Podobné snímky sice existovaly prakticky od počátků fotografie (první selfie vznikla roku 1839), ale fenomén se začal šířit až po vzniku sociálních sítí. Výraz selfie poprvé použil roku 2005 fotograf Jim Kraus. A od roku 2014 začali lidé kvůli selfie umírat.
Statistika, kterou zveřejnil tým amerických a indických vědců, ukazuje, jak rychle roste počet smrtelných zranění, která zavinily selfie. Roku 2014 zemřelo při focení selfieček 15 lidí, roku 2015 to bylo už 39 lidí a letos, přestože rok ještě neskončil, již 73 lidí. Pro srovnání – žraloci zabijí po celé světě přibližně 7 lidí za rok.
Vědci se pokusili analyzovat, proč lidé při pořizování selfie fotek tak často umírají – a také vypracovali analýzu, jak tomu předcházet. Hlavní autor práce Hemank Lamba z Carnegie Mellon University v Pittsburghu shromáždil ze světového tisku všechny zprávy o smrtelných nehodách, při nichž zemřel člověk při focení selfie. Z nich pak vybrali ty, kde se dalo smrti předcházet, pokud by se daná osoba nefotila. S daty pak dále pracovali.
Nejvíce úmrtí „na selfie“ našli v Indii – z celkového počtu 127 úmrtí jich v Indii bylo 76. Na druhém místě se umístil Pákistán (9 úmrtí), USA (8 úmrtí) a Rusko (6 úmrtí). Nejčastější příčinou smrti je u selfie pád z výšky. Odpovídá to předpokladu, že se lidé rádi fotografují při dobrém výhledu a také v emocionálních situacích. Druhým nejčastějším způsobem smrti spojeným se selfie je utopení se; velmi často zde ale existuje spojení mezi pádem z výšky a dopadem do vody.
Vlaková smrt
V Indii také umírá nečekaně velký počet osob kvůli seflie spojenou s vlaky. Autoři studie věří, že to vychází z indické tradice focení se s vlakem. „Pokud se vyfotíte s nejlepším přítelem před vlakem, je to symbolem toho, že přátelství bude navždy,“ popisují vědci.
Vědci vytvořili algoritmus, který dokáže předpovídat, jak moc je fotografie riziková – a zda situace na ní může způsobit smrt. Ve své práci uvádějí, že spolehlivost jejich programu je až 70 procent. Může to pomoci nejen při vývoji algoritmů, které povedou k větší bezpečnosti při fotografování, ale například i ve forenzních disciplínách, kdy je třeba správně vyhodnotit příčinu smrti.
Sociologie selfie
Kdo vlastně fotí selfie? Je to velmi odlišné podle média, které pro publikaci fotografií využívají. Studie Facebooku z roku 2013 ukazuje, že nejčastěji jsou jejich autory uživatelé, kteří mají na síti malou sociální interakci. Uživatelé aplikace Snapchat zase posílají svým přátelům záměrně nevábné fotografie sebe samých jako projev humoru. Na Instagramu zase dominují selfie fotografie fitness a jiných celebrit, kdy je tělo zobrazováno jako co nejkrásnější.