Pití alkoholu v těhotenství má dlouhodobé dopady na dítě, ukázal výzkum trvající desítky let

Pití alkoholu během těhotenství se řeší dlouhodobě, zejména kvůli tomu, jak zásadně negativní dopady by to mohlo podle některých studií mít na dítě. Výzkum prováděný v rámci rozsáhlého evropského projektu přinesl nové výsledky, ještě víc je rozšířila další navazující studie, která využila neurozobrazovací metody. Data z nich naznačují, že i mírné pití alkoholu během těhotenství může mít dlouhodobé následky na vývoj mozku dítěte a jeho funkci v dospělosti.

Tým složený z vědců a vědkyň z CEITEC Masarykovy univerzity, RECETOX Masarykovy univerzity a University of Toronto sledoval skupinu 191 lidí ve věku 28 až 30 let, z nichž přibližně polovina byli muži. Narodili se v letech 1991 až 1992 na jižní Moravě a podstoupili vyšetření pomocí magnetické rezonance. Vědce přitom nejvíc zajímala centra mozku související s odměňováním. A také vyplnili dotazník o tom, jaké návykové látky užívají.

Výzkumníci měli také informace o tom, jestli matky těchto lidí pily před početím a v polovině těhotenství alkohol. Účastníky studie si vybírali totiž právě podle toho, jestli jejich rodiče byli na začátku devadesátých let dvacátého století zahrnutí ve studii ELSPAC, která právě tohle sledovala. Výzkumníci tak mohli analyzovat, jaká je pravděpodobnost, že se u potomků žen, které pily alkohol, objeví nějaké zvláštní změny.

  • Funkční magnetická rezonance (fMRI) je moderní zobrazovací metoda sloužící k funkčnímu zobrazování mozku, respektive mapování mozkové odezvy na vnější či vnitřní podnět. S vývojem výpočetní techniky a statistických metod se rozvíjí metoda fMRI jako nástroj pro vizualizaci anatomických struktur mozku zapojených do mechanismů vnímání, řízení motoriky a myšlení. 

Zdroj: Wikipedie

Vědci pomocí přístrojů kontrolovali, jak mozek těchto mladých dospělých reaguje na odměny a případné ztráty a také, jak často užívají návykové látky. Zajímalo je také, jestli se případný dlouhodobý vliv vystavení alkoholu před porodem a jeho případný vliv na funkci mozku a užívání návykových látek nějak liší mezi muži a ženami.

„Výsledky ukázaly, že i mírné pití alkoholu během těhotenství, avšak ne před početím, má u potomků, nehledě na pohlaví, výrazný vliv na reakce mozku na odměny a zvyšuje pravděpodobnost kouření marihuany,“ komentovala výsledky první autorka studie Klára Marečková  z CEITECu.

Konkrétně se podle ní ukázalo, že vystavení alkoholu v polovině těhotenství je spojeno s odlišnou funkcí mnoha oblastí mozku v mladé dospělosti a častějším kouřením marihuany během celého života. Platí přitom, že oba tyto efekty přetrvávají, i když se vezmou v potaz další vlivy jako vzdělání nebo deprese matky během těhotenství. „Alkohol, který těhotná konzumuje, se totiž velice snadno dostává přes placentu k plodu a může tak přímo ovlivňovat vývoj mozku dítěte,“ upozorňuje vědkyně, jejíž práce vyšla v odborném časopise Translational Psychiatry.

Muži, kteří byli vystaveni alkoholu ještě před narozením, měli v mozku více výrazných změn – především v oblasti známé jako putamen, jež je jedním z klíčových center odměny a vykazuje výraznou aktivaci u závislého chování. Tato vyšší reakce u mužů v porovnání s ženami přináší podle autorů další významné zjištění: „Prenatální expozice alkoholu může mít různé dopady na mužský a ženský mozek.“

Ženy pijí alkohol v těhotenství běžně

Nenajde se snad lékař, který by ženy nevaroval před alkoholem v těhotenství. Přesto je tato látka natolik silnou součástí moderní západní kultury, že je jeho pití v těhotenství běžné. Například ve Spojeném království uvedlo 28,5 procenta žen, že během těhotenství pily alkohol, v Rusku to bylo 26,5 procenta a ve Švýcarsku 20,9 procenta. Ve Spojených státech uvedlo určité pití alkoholu během těhotenství 30 procent žen, přičemž toto číslo klesá na 8 procent během třetího trimestru.

Výsledky tohoto výzkumu jasně prokazují, že neexistuje bezpečná míra pití alkoholu během těhotenství. „I mírné pití může mít dlouhodobé dopady na funkci mozku u potomků a zvýšit riziko užívání návykových látek v dospělosti,“ shrnují autoři závěry svého výzkumy. Tyto výsledky podle nich zdůrazňují potřebu informovat veřejnost o rizicích spojených s pitím alkoholu během těhotenství a podporovat úplnou abstinenci v tomto kritickém období.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Astronaut Svoboda poletí na ISS v roce 2027, oznámil Babiš

Projekt Česká cesta do vesmíru v pondělí prezentoval vývoj příprav české mise na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a avizuje klíčové milníky pro rok 2027. Tiskové konference v pražském planetáriu se zúčastnili premiér Andrej Babiš (ANO), ministři Karel Havlíček (ANO), Robert Plaga (za ANO) a Jaromír Zůna (za SPD), budoucí astronaut Aleš Svoboda, astronaut Evropské kosmické agentury (ESA) Andreas Mogensen a další.
15:41Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Vědci přejmenovali syndrom, který ničí ženské zdraví. Může to změnit přístup i léčbu

Lékaři po jedenácti letech studie změnili název syndromu, který trápí asi deset procent žen. Doufají, že by to mohlo změnit nejen stigmatizaci těchto problémů, ale také jim pomoci k účinnější léčbě.
před 5 hhodinami

Svoboda roky trénoval. Ve vesmíru provede řadu experimentů

Aleš Svoboda poletí do vesmíru nejen jako pasažér, ale přímo jako pilot. Jako špičkový pilot stíhacích letadel k tomu má ty nejlepší předpoklady. Jeho mise ale nebude spočívat jen v řízení. Svoboda hlavně bude dohlížet na celou řadu vědeckých experimentů.
před 6 hhodinami

Psychická pohoda českých dětí se zhoršuje. Šťastně se cítí polovina

Psychická pohoda dětí a dospívajících v tuzemsku se zhoršuje, šťastně se cítí asi polovina z nich. Více než 60 procent dětí zároveň tráví on-line více času, než by chtěly, vyplývá z průzkumu Mladé hlasy 2026, jehož hlavní závěry nyní odborníci představili v Praze na konferenci zaměřené na duševní zdraví. Výzkum UNICEF ČR realizuje od roku 2001, letos se konal poosmé. Zapojilo se do něj 1012 dětí ve věku od devíti do 17 let.
před 7 hhodinami

Vzácné setkání. Žraloka bílého natočili pod hladinou Středozemního moře

Žraloci bílí ve Středozemním moři už téměř vyhynuli, primárně kvůli nadměrnému rybolovu. Skupině dobrovolníků, kteří čistili vraky lodí od rybářských sítí, se teď podařilo tohoto predátora nafilmovat u pobřeží Sicílie.
před 9 hhodinami

Nadšení i zděšení. Vědci poprvé upravili lidská embrya novou technologií

Nová genetická technika umožňuje mnohem přesnější úpravu lidských embryí než doposud používaný CRISPR. Tým newyorských biochemiků dokázal posunout úspěšnost postupu natolik, že řada expertů vyjadřuje znepokojení z možnosti vzniku „dětí na zakázku“.
před 11 hhodinami

Nebezpečné invazní druhy může mapovat i veřejnost

V pondělí začíná Týden invazních druhů, který veřejnosti přiblíží rostlinné i živočišné druhy zavlečené do Česka a ohrožující místní druhovou rozmanitost. O víkendu ho pak zakončí pátý ročník akce Biosmršť, při níž se zájemci mohou zapojit do mapování výskytu invazních druhů.
před 16 hhodinami

Archeologové našli na Bahamách vraky „pirátů z Karibiku“

Mezinárodní tým archeologů našel v přístavu u bahamského Nassau první lodní vraky spojené s obdobími, kdy se v oblasti plavili piráti Edward Teach zvaný Černovous a Calico Jack Rackham. Výzkumníci identifikovali šest vraků. Místo sloužilo v 17. a 18. století jako hlavní pirátská základna v Karibiku a tři vraky podle odborníků pocházejí ze zlatého věku pirátství. Informoval o tom britský list The Guardian.
včera v 15:26
Načítání...