Objevený dinosaurus dostal jméno po severském bohu falše

Horizont ČT24 | Horizont ČT24 | 620 (zdroj: ČT24)

Paleontologové objevili dinosaura s podivným vzhledem. Příbuzný mnohem slavnějšího triceratopse dostal jméno po severském bohu lsti a falše Lokim. Žil v západní polovině Severní Ameriky před více než 78 miliony let, tedy v době, kdy tento světadíl nebyl jednolitou pevninou, ale tvořilo ho několik ostrovů.

Lokiceratops rangiformis. Pozoruhodný tvor dostal jméno po Lokim podle rohů, které podle autorů připomínají ty na bohově helmě. Ke stejnému rysu odkazuje i jeho jméno druhové, které odkazuje na soby karibu. Rohy sice mohou působit jako děsivé zbraně, ale vědci se domnívají, že byly spíše ozdobou, která sloužila k lákání samic při páření – v podstatě tedy plnily podobnou roli jako paví ocas. Jeho fosilii vědci našli na severu americké Montany.

Čtyři druhy rohatých dinosaurů z Montany
Zdroj: Evolutionsmuseet, Knuthenborg/ Fabrizio Lavezzi

Dinosaurus patřil mezi takzvané ceratopsidy. Tato skupina plazů se na Zemi poprvé objevila asi před 92 miliony lety. Evolučně se vydala cestou, která se ukázala jako velmi úspěšná: podařilo se jí na planetě přežít spoustu změn a existovala až do konce „vlády dinosaurů“ před 66 miliony lety. Pro srovnání: Homo sapiens po Zemi chodí teprve tři sta tisíc let.

Lokiceratops patřil mezi největší zástupce své skupiny: na délku měřil asi 6,7 metru a vážil kolem pěti tun. „Tento nový dinosaurus posouvá hranice bizarních rohů ceratopsidů. Má totiž ty vůbec největší rohy, jaké kdy byly u této skupiny pozorovány,“ uvedl spoluautor článku Joseph Sertich, paleontolog ze Smithsonian Tropical Research Institute a Colorado State University.