Umělá inteligence se chová k pacientům lépe než lidští lékaři, ukázal menší výzkum. Robot ChatGPT poskytoval nejen kvalitnější informace, ale dokonce byl v odpovědích empatičtější.
Lidští lékaři jsou vůči nemocným méně citliví než umělá inteligence, ukázal pokus
Umělé inteligence (AI) by mohly pomáhat při přípravě rozhovorů lékařů s pacienty – tedy ještě než dojde na samotnou komunikaci, stroj by od klienta získal odpovědi na důležité, ale v podstatě rutinní otázky. Na rozdíl od člověka nebude nikdy ve stresu, nebude nevyspalý ani se mu nemůže stát, že mu bude pacient třeba lidsky nesympatický. „Možnosti zlepšení zdravotní péče pomocí umělé inteligence jsou obrovské,“ uvedl doktor John Ayers z Kalifornské univerzity v San Diegu.
Výsledky výzkumu zatím neznamenají, že ChatGPT je lepším lékařem než člověk. Experti varují před tím, aby stroje získávaly zodpovědnost za lidské zdraví, už jen proto, že si AI velmi často odpovědi prostě vymýšlejí, anebo poskytují zcela nepravdivé informace. Pokud by se ale primárně jenom ptaly, toto riziko by nebylo tak vysoké.
Výzkum na internetu
Studie zveřejněná v časopise JAMA Internal Medicine použila údaje z fóra AskDocs na sociální síti Reddit. Jde o místo, kde mohou členové této komunity pokládat lékařské dotazy, na které pak odpovídají ověření zdravotníci. Tým náhodně vybral 195 výměn názorů z AskDocs, kde lékař odpověděl na veřejnou otázku. Původní otázky byly poté položeny modelu jazyka umělé inteligence ChatGPT. Jak dobře robot a člověk odpovídali, pak hodnotila komise složená ze tří profesionálních lékařů – ti přitom netušili, jestli odpověď pochází od lidského lékaře, nebo od stroje. Odpovědi známkovali ve třech kategoriích – podle jejich kvality a podle míry empatie, která v nich byla.
Celkově dala komise v 79 procentech případů přednost odpovědím umělé inteligence před odpověďmi člověka. Odpovědi ChatGPT byly také v 79 procentech případů hodnoceny jako kvalitní nebo velmi kvalitní ve srovnání s 22 procenty odpovědí lékařů a 45 procent odpovědí ChatGPT bylo hodnoceno jako empatické nebo velmi empatické – ve srovnání s pouhými 5 procenty odpovědí lékařů.
Christopher Longhurst z Kalifornské univerzity v San Diegu výsledky shrnul: „Naznačují, že nástroje, jako je ChatGPT, mohou účinně přinášet vysoce kvalitní, personalizované lékařské rady.“
Profesor James Davenport z University of Bath, který se na výzkumu nepodílel, pro britský deník Guardian doplnil: „Článek neříká, že ChatGPT může nahradit lékaře, ale zcela oprávněně vyzývá k dalšímu výzkumu, jestli a jak může ChatGPT pomoci lékařům při vytváření odpovědí.“
Empatický diskutér
Tento program je naprogramován k tomu, aby projevoval vysokou míru empatie, takže pro řadu expertů tyto výsledky nejsou velkým překvapením. Měl ale navíc také tendenci dávat delší a upovídanější odpovědi než lidští lékaři, což mohlo hrát roli v jeho vyšším hodnocení.
- Empatie neboli vcítění je definováno jako „schopnost vstoupit do situace a emoční polohy jiného člověka a tímto způsobem jej chápat citově i kognitivně“.
- Definice empatie zahrnují širokou škálu emočních stavů. Jedná se o emocionální ztotožnění s viděním, slyšením i chápáním jednání jiných osob. Jde tedy o schopnost chápat důvod, příčinu i účel jak verbálních, tak i neverbálních projevů druhých.
- Empatie má úzkou souvislost se schopností naslouchat ostatním a umět si dobře vysvětlit, co si myslí a o co usilují.
Studie je sice malá, ale přesto je podle jejích autorů důležitá – umělé inteligence se totiž vyvíjejí natolik bouřlivě, že zatím na rozsáhlejší a dlouhodobější výzkumy zkrátka nebyl čas.