Ke snížení vysokého tlaku stačí omezit sůl, prokázala studie

Cesta ke snížení krevního tlaku může být snadná a úspěšná téměř pro každého – dokonce i pro ty, kdo na tento zdravotní problém užívají nějaké léky. Podle nové studie může stačit omezit příjem soli.

„Ve studii účastníci středního až staršího věku snížili příjem soli přibližně o jednu čajovou lžičku denně ve srovnání s jejich obvyklou stravou. Výsledkem bylo snížení systolického krevního tlaku přibližně o šest milimetrů rtuti, což je srovnatelné s účinkem běžně užívaného léku na vysoký krevní tlak,“ uvedl jeden z autorů studie, lékař Deepak Gupta. Výzkum vyšel v odborném časopise Journal of the American Medical Association.

„Zjistili jsme, že sedmdesát až 75 procent všech lidí, bez ohledu na to, jestli užívají léky na krevní tlak, pravděpodobně zaznamená snížení krevního tlaku, pokud sníží množství sodíku ve stravě,“ doplnila další z autorek Norrina Allenová. Právě v soli se sodík vyskytuje nejvíc.

„Účinek snížení sodíku ve stravě na pokles krevního tlaku byl konzistentní téměř u všech osob, včetně těch s normálním krevním tlakem, vysokým krevním tlakem, léčeným krevním tlakem a neléčeným krevním tlakem,“ doplnil Gupta. „Stejně jako je pro většinu lidí lepší jakákoliv fyzická aktivita než žádná, je pro většinu lidí s ohledem na krevní tlak pravděpodobně lepší jakékoliv snížení sodíku než žádné,“ vysvětlil.

  • Sodík hraje významnou roli při regulaci tělesných tekutin a je také důležitý pro normální funkci nervů a svalů.
  • Sodík je stopový prvek, který je nejvíce obsažený v soli. Jeden gram soli obsahuje asi 383 miligramů sodíku. Doporučená denní dávka soli je maximálně pět gramů.

Účinek už za týden

Vědci náhodně rozdělili skupinu lidí ve věku od padesáti do sedmdesáti let na dvě části. Jedna dostala za úkol konzumovat vysoký obsah sodíku, druhá naopak malé množství. Po týdnu si obě skupiny dietu prohodily – opět na týden.

Vědci účastníkům měřili tlak a celou dobu jim odebírali vzorky moči. Den před každou návštěvou měli na sobě účastníci měřiče krevního tlaku a po dobu 24 hodin sbírali moč. Z toho pak lékaři zjistili, že potrava s nízkým obsahem sodíku dokázala významně snížit vysoký tlak. Projevilo se to u 72 procent účastníků výzkumu.

Podle autorů je velmi důležité, že se tento účinek objevuje velice rychle – už během jediného týdne. Metoda je navíc zcela bezpečná – na rozdíl od léčiv nemá žádné vedlejší účinky. „Fakt, že krevní tlak klesl tak výrazně během jediného týdne a lidé to dobře snášeli, je důležitý a zdůrazňuje potenciální dopad snížení sodíku ve stravě na lidské zdraví,“ okomentovala výzkumnice Cora Lewisová. Zásadní podle ní je, že vše, co vědci zařadili do diety s nízkým obsahem soli, byly běžně dostupné potraviny.

Jedná se o jednu z nejrozsáhlejších studií, která kdy vliv sodíku v potravě na krevní tlak zkoumala a která se věnovala i lidem s hypertenzí a těm, kteří na ni užívají léky. „Předtím jsme nevěděli, jestli lidé, kteří už léky na hypertenzi užívají, mohou svůj krevní tlak snížit ještě více redukcí sodíku,“ podotkla Allenová. 

Podle lékařů by celkový denní příjem sodíku neměl překročit 1500 miligramů. „Může to být náročné, ale snížení sodíku v jakémkoliv množství bude prospěšné,“ dodala Allenová.

Smrtící tlak

Vysoký krevní tlak je hlavní příčinou úmrtí ve světě. „Může vést k srdečnímu selhání, infarktu a mrtvici, protože vytváří dodatečný tlak na tepny,“ popsala Allenová. „Ovlivňuje schopnost srdce efektivně pracovat a pumpovat krev,“ doplnila. Jakkoliv ho snížit znamená ulevit srdci – a to mají v současné době na starost zejména léky. Levnější, a přitom stejně účinné řešení, by pomohlo lidem i finanční stránce zdravotnictví.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Zatmění Slunce přinese „býčí rohy“ a dva soumraky. Jak se připravit?

Výjimečný souběh dvou zajímavých astronomických událostí se odehraje na obloze ve středu večer. Nejprve oblohu ztemní zatmění Slunce, jen aby ji poté rozzářily Slzy svatého Vavřince, neboli meteorický roj Perseidů. Přinášíme užitečné rady a informace.
před 5 hhodinami

AI měla muži rezervovat cvičení. Hackla fitko a vyházela jiné zájemce

Australská média popsala další případ, kdy umělá inteligence (AI) splnila svůj úkol jinak než měla. Místo, aby jednoduše zařídila rezervaci v posilovně, napadla její server, změnila rezervační systém a vyřadila další zájemce.
před 7 hhodinami

Trump vydal výnos, kterým se snaží změnit dětské očkování

Americký prezident Donald Trump v pondělí podepsal výnos o doporučení rozestupu mezi dávkami očkování pro děti. Doporučuje rozdělení kombinované vakcíny proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám (MMR) do tří samostatných vakcín podávaných při jednotlivých návštěvách lékaře. Experti na veřejné zdraví varují, že podobné opatření by mohlo zvýšit riziko nákazy.
před 9 hhodinami

Covid může v těle probouzet spící viry, naznačuje výzkum

Záhada takzvaného dlouhého covidu stále čeká na vyřešení. Ani šest let od začátku pandemie se nepodařilo odpovědět na otázku, co je jeho příčinou. Vědci teď přišli s novým možným vysvětlením, když potvrdili, že SARS-CoV-2 probouzí v těle spící viry, spojené například s opary. A právě ty možná mohou za dlouhý covid.
před 11 hhodinami

VideoVýznamný objev u Sicílie. Potápěči našli vrak starořímské lodi plný amfor

Italské úřady se chlubí významným archeologickým objevem – jedinečně zachovalým vrakem lodi z dob starověkého Říma. Trosky plavidla i s nákladem stovek amfor náhodou našli sportovní potápěči u břehů Sicílie. Množství amfor napovídá, že patrně převáželo víno nebo olivový olej. Místo teď zabezpečují odborníci z policejní jednotky pro zachování památek. Až ho prozkoumají, starobylé předměty vyzvednou. Vrak lodi, který je starý nejméně 2100 let, popsal italský ministr kultury Alessandro Giuli jako „jeden z nejdůležitějších nedávných objevů v podmořské archeologii“.
před 22 hhodinami

Kambrická fekální revoluce mohla stát za vznikem moderního života, tvrdí studie

Moderní život na Zemi existuje asi půl miliardy let. Tehdy začal nesmírně rychle a intenzivně bujet. Podle nové studie čerpal z množství živin, které se ukládaly na dně moří v podobě exkrementů.
včera v 14:37

Začátek léta byl výjimečně horký a suchý, oceány nejžhavější v dějinách měření

Západní Evropa zažila letos v červnu a červenci rekordně teplý začátek léta a maximální teploty zaznamenaly v červenci podruhé za sebou také světové oceány. Vysoké teploty a sucho v Evropě způsobily rozsáhlé požáry a nízké průtoky řek. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila evropská služba Copernicus pro sledování změn klimatu.
včera v 12:18

Míchají i fermentují. Bioboti z Brna by mohli pomáhat vařit pivo

Vědci z brněnského institutu CEITEC VUT vyvinuli mikroskopické roboty, kteří by v budoucnu mohli zrychlit výrobu piva i zjednodušit kontrolu kvality potravin. Jejich magneticky ovládaní bioboti totiž dokážou během kvašení sami promíchávat kapalinu, urychlovat fermentaci a po dokončení procesu se navíc sami oddělit od výsledného produktu. Výsledky vydal tým Martina Pumery v časopise ACS Nano.
9. 8. 2026

Evropský pohled

ČT24 každý den vybírá z obsahu publikovaného evropskými veřejnými médii, členy Eurovize.