Hry na hrdiny mohou pomoci lidem s autismem. Cítí se v nich volní

Při hrách na hrdiny může člověk vystoupit ze své společenské role a na krátký čas se nemusí řídit sociálními pravidly. Podle výsledků nového experimentu je to prostředí, které vyhovuje i autistům a pomáhá jim pak i v reálném životě.

Dungeons and Dragons je nesmírně populární stolní hra na hrdiny, kterou si každý den užívají miliony lidí na celém světě, a to jak osobně, tak online. V Česku je už desítky let populární její nápodoba Dračí doupě, a vyšlo také její převyprávění pod názvem Jeskyně a Draci.

Hra, ve které se lidé stávají na několik hodin bojovníky, kouzelníky nebo hraničáři by ale podle nového výzkumu mohla být obzvláště prospěšná i pro lidi s autismem. Autoři studie, která vyšla v odborném žurnálu Autism, říká, že jim hra poskytuje bezpečný prostor pro sociální interakce, aniž by přitom museli překonávat některé problémy, jimž čelí v každodenním životě v reálném světě.

  • Jeden z hráčů, tzv. Pán jeskyně (PJ), před hrou připraví úvodní příběh, mapy apod. Ostatní hráči se poté tohoto příběhu zúčastní – každý z hráčů představuje jednu postavu fantasy světa (trpasličího bojovníka, elfího kouzelníka a podobně), celá družina pak dohromady putuje světem vytvořeným Pánem jeskyně s cílem splnit přijaté úkoly, získat peníze a slávu.
  • Obecně neexistují limity, co hráči mohou a nemohou, o následcích jejich činů rozhoduje Pán jeskyně, některé běžné herní situace (boj, sesílání kouzel, využívání zvláštních schopností) se řeší na základě číselných tabulek uvedených v pravidlech a prvku náhody – hodů kostkami. Používají se kostky klasické šestistěnné a o něco méně tradiční desetistěnné a občas i osmistěnné či čtyřstěnné. Hraje se na čtverečkovaném, hexovém nebo prázdném papíře, popřípadě bez něj.
  • (Zdroj: Wikipedia)

Švédsko-americký výzkum pracoval se skupinou dospělých osob s autismem. Cílem bylo zjistit, jestli jim dlouhodobější hraní může pomoci najít sociální situace, v nichž se cítí dobře a jestli mohou při hře zažít pocit, že v ní vynikají. Oba pocity jsou důležité pro kvalitní prožívání života.

Testované osoby hrály pod vedením profesionálního Pána jeskyně po dobu šesti týdnů scénáře v malých skupinách. Pak s nimi výzkumníci vedli individuální rozhovory o tom, jak podle nich mohl autismus ovlivnit jejich zážitky, a následně o tom, jestli účast ve hře ovlivnila jejich život.

Zážitek ze hry

V těchto rozhovorech účastníci výzkumu detailně a dlouze vyprávěli o svých společenských potřebách a motivacích, ale také o tom, jaké s sebou autismus nese problémy. Zmiňovali hlavně nedostatek důvěry v komunikaci s ostatními a nejistotu ohledně toho, jak je budou ostatní lidé vnímat. To podle nich často vede k tomu, že při interakcích před ostatními maskovali nebo skrývali své autistické rysy.

Hra Dungeons and Dragons jim ale podle jejich slov poskytla přátelské prostředí, v němž velmi rychle pocítili spřízněnost s ostatními účastníky – svými spoluhráči.

Když řešili s ostatními ve hře společné výzvy, jako jsou souboje s nepřáteli, prozkoumávání neznámých jeskyní a kobek nebo vyjednávání s jinými postavami, cítili uvolnění. V tomto stavu na sobě necítili tlak, aby se chovali obvyklým způsobem spojeným se skrýváním autismu. A co víc, vydrželo jim to i po hře, dokázali s ostatními komunikovat pod dojmem sdíleného zážitku mnohem snadněji a uvolněněji.

Účastníci studie také cítili, že mohou některé vlastnosti postavy, kterou hráli, přenést i mimo hru, kde jim to umožnilo cítit se jinak.

Závan čerstvého vzduchu

Psycholog Gray Atherton, který výzkum vedl, těmito výsledky není příliš překvapený: „O autismu existuje mnoho mýtů a mylných představ, z nichž některé největší naznačují, že lidé s autismem nejsou sociálně motivovaní nebo nemají žádnou představivost. Hra Dungeons and Dragons jde proti tomu všemu, protože se soustředí na spolupráci v týmu, která se odehrává ve zcela imaginárním prostředí.“

Vědec pokračuje: „Účastníci naší studie vnímali hru jako závan čerstvého vzduchu, jako možnost vžít se do jiné osobnosti a sdílet zážitky mimo často náročnou realitu. Díky tomuto pocitu úniku se cítili neuvěřitelně příjemně a mnozí z nich uvedli, že se nyní snaží její aspekty uplatňovat ve svém každodenním životě.“

Příliš překvapivé to není proto, že jiná nedávno publikovaná studie ukázala, že lidé s autismem mají rádi deskové hry, protože je zbavují nejistoty při setkávání a interakci s lidmi, čímž odpadá nutnost konverzace.

„Naše studie ukázala, že existují každodenní hry a koníčky, které autisty nejen baví, ale získávají díky nim i sebevědomí a další dovednosti. Nemusí to tak být u všech lidí s autismem, ale naše práce naznačuje, že to může lidem umožnit získat pozitivní zkušenosti, které stojí za to ocenit,“ dodávají autoři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

První jaderná elektrárna v USA začala využívat umělou inteligenci

Jak jaderná energetika, tak i umělá inteligence jsou užitečné nástroje, které ale při nesprávném využití mohou způsobit obrovské škody. První americká atomová elektrárna teď nasadila umělou inteligenci pro zjednodušení práce lidských zaměstnanců.
před 9 hhodinami

„Do září zjistíme příčinu autismu,“ slibuje americký ministr zdravotnictví

Americký ministr zdravotnictví Robert F. Kennedy mladší se zavázal k „masivnímu testování a výzkumnému úsilí“, aby do pěti měsíců určil příčinu autismu, píše server BBC. Odborníci varují, že nalezení příčin poruchy autistického spektra – složitého syndromu, který lékaři zkoumají po desetiletí – nebude jednoduché a snahu označili za zcestnou a nerealistickou.
před 12 hhodinami

Sahara bývala bujnou zelenou savanou s neznámým obyvatelstvem

Saharská poušť je jedním z nejvyprahlejších a nejpustších míst na Zemi. Táhne se od východního pobřeží severní Afriky k jejím západním břehům a toto území, které lze svou velikostí přirovnat k Číně nebo Spojeným státům, pojme jedenáct zemí. V dávných dobách však nebývalo tak nehostinné jako dnes. Ukazuje to i analýza nalezených ostatků.
před 13 hhodinami

První slonovinové nástroje lidé vyráběli mnohem dřív, než se čekalo. Našly se na Ukrajině

První nástroje vyrobené lidmi ze slonoviny mohly sloužit jako dětské imitace práce dospělých. Naznačuje to rozsáhlá analýzu artefaktů nalezených na Ukrajině.
před 16 hhodinami

Umělá inteligence spotřebuje do roku 2030 stejně elektřiny jako Japonsko

Datová centra budou do roku 2030 potřebovat dvakrát více energie než v současné době. Celková poptávka po elektřině z datových center se zvýší na 945 terawatthodin (TWh), což je o něco více než spotřeba elektřiny v Japonsku. Hlavním pohonem růstu bude umělá inteligence (AI), poptávka po elektřině z datových center pro AI by se měla do roku 2030 zvýšit až čtyřnásobně.
13. 4. 2025

Vědci popsali temnou diverzitu české krajiny. Ukazuje, jak moc je poškozená

V oblastech silně ovlivněných lidskou činností chybí rostlinné druhy, které by se na podobných stanovištích jinak přirozeně vyskytovaly. Jev označovaný jako temná diverzita zkoumají dvě stovky botaniků z celého světa v projektu DarkDivNet. Čeští odborníci pomohli vytvořit metodickou koncepci a shromáždili data z několika území v Čechách a na Moravě.
12. 4. 2025

Na Tchaj-wanu se našla čelist denisovana, pravěkého bratrance neandertálců

Objev čelisti denisovana na asijském ostrově naznačuje, že se pravěcí příbuzní lidí rozšířili dál, než se předpokládalo. Současně jde o jeden z nejlépe dochovaných důkazů existence těchto prehistorických hominidů.
11. 4. 2025
Doporučujeme

Astronomové pozorovali černou díru, která přerušila půst

Vědci pozorovali u černé díry zvláštní, velmi silné záblesky energie. Připomínaly situaci, jako by černá díra trhala na kusy hvězdu – jenže dalekohled tam žádnou hvězdu nedetekoval. Astronomové řeší, co se v hlubokém vesmíru vlastně stalo.
11. 4. 2025
Načítání...