Dieselgate připravila o život 5000 Evropanů za rok, tvrdí vědci

Emise z automobilů, které byly upraveny tak, aby se zdály ekologicky přijatelné, jsou zodpovědné za 5000 úmrtí jen v Evropě. Popsal to mezinárodní vědecký tým.

Dieselgate vypukla roku 2015, když společnost Volkswagen přiznala, že podváděla s emisními testy u naftových automobilů. Od té doby se podezření rozšířila na mnoho dalších automobilek.

3 minuty
Události: Aféra dieselgate nekončí
Zdroj: ČT24


V květnu tohoto roku vyšla v odborném časopise Nature studie, jejíž autoři dospěli k tomu, že po celém světě automobily namočené v této kauze způsobily úmrtí 38 000 lidí – pouze během roku 2015.

6 minut
Rozhovor o dopadech dieselů na lidské zdraví
Zdroj: ČT24

Nyní jiný vědecký tým expertů z Norska, Rakouska, Švédska a Nizozemí popsal, jaký byl dopad této kauzy na Evropu. Drobným částicím z dieselových osobních automobilů se dá v Evropě přičítat asi 10 000 úmrtí ročně. Přitom přibližně polovině z nich by se dalo zabránit, pokud by deklarované normy byly dodrženy.

Koncentrace jemných částic
Zdroj: Jonson et al 2017

Volkswagen přiznal, že pouze na dobu testování přidal do automobilů program, který emise snižoval. Pokud by dieselové automobily produkovaly tolik emisí škodlivých oxidů dusíku jako vozy na benzin, téměř 4000 z 5000 předčasných úmrtí by nemuselo nastat.

  • Oxidy dusíku označujeme NOX a řadíme mezi ně oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2). Oxidy dusíku patří v současné době k hlavním problémům znečišťování ovzduší. Důvodem je i to, že jsou součástí chemických reakcí vedoucích ke vzniku přízemního ozonu.

Vědci dokázali dokonce popsat, které státy jsou tímto problémem nejvíc postižené. Nejhůř v mezinárodním srovnání dopadly Itálie, Německo a Francie, především „z důvodu velkého počtu obyvatel a vysokého podílu dieselových automobilů v těchto zemích“.

Počet předčasných úmrtí
Zdroj: Jonson et al 2017

Největší nástup zaznamenala auta na naftu v devadesátých letech dvacátého století, kdy se věřilo, že tento druh paliva má příznivější dopad na životní prostředí. Kvůli tomu dnes tvoří dieselové automobily přibližně polovinu všech evropských vozů. V současné době jezdí po evropských silnicích asi 100 milionů vozů na naftu, což je přibližně dvakrát tolik než ve zbytku světa dohromady, uvádí se v práci, jež v těchto dnech vychází v odborném časopise Environmental Research Letters. Vědci současně konstatují, že dieselová auta sice vypouštějí více oxidů dusíku, které škodí lidskému zdraví, ale současně mají nižší emise oxidu uhličitého, který přispívá k oteplování planety.

V zemích Evropské unie (plus v Norsku a Švýcarsku) přispívá silniční doprava k asi 40 procentům emisí oxidů dusíku. Pokud je jim člověk dlouhodobě vystaven, přispívají k dýchacím problémům, ztrátě chuti a také vedou k podráždění očí, kažení zubů, bolestem hlavy a chronickým poruchám plic.

Počet předčasných úmrtí způsobených emisemi z dieselových automobilů
Zdroj: Jonson et al 2017

„Početná předčasná úmrtí budou pokračovat i v budoucnu, dokud budou po silnicích jezdit dieselové automobily s vysokými emisemi oxidů dusíku,“ uvádí autoři práce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

MAPA: Silniční síť Římské říše byla výrazně delší, než se myslelo

Cesty využívané v antickém Římě měřily nejméně 299 tisíc kilometrů, což je zhruba o 100 tisíc kilometrů více, než uváděly předchozí práce archeologů a historiků, vyplývá z výzkumu, který tento týden zveřejnil vědecký časopis Nature. Ani toto číslo ale zřejmě není konečné, říká jeden z autorů, český vědec Adam Pažout z Autonomní univerzity v Barceloně. Mimo území Itálie pak často neplatí, že všechny cesty vedly do Říma.
před 44 mminutami

Popularita dubajské čokolády, matchy a quinoy má stinnou stránku

Svět se nemůže nabažit potravin, jako je dubajská čokoláda, matcha nebo quinoa. Za oblíbeností těchto potravinových trendů se ale skrývá zásadní dopad na životní prostředí a místní producenty, napsal server stanice Deutsche Welle (DW).
před 1 hhodinou

Před sto lety vznikly jednotky SS. Zavraždily čtrnáct milionů lidí

Nacistické oddíly SS vznikly před sto lety jako osobní stráž Adolfa Hitlera a vedení nacistické strany NSDAP. Z malé bojůvky, složené především z urostlých boxerů a bitkařů z mnichovských hospod a barů, se během dvaceti let vytvořila elitní jednotka nacistické moci, která se stala symbolem teroru, vyvražďování i holocaustu. SS se podle některých údajů podílela na vyvraždění až čtrnácti milionů lidí. V norimberském procesu byla označena jako zločinecká organizace.
včera v 09:00

Jako ježek bez klece. Vědci hledají, jak opravdu vypadají černé díry

Přestože se už několik let daří získávat snímky černých děr, podle vědců to nejsou samotné díry, jen jejich stíny. Díky novým datům se pokoušejí vytvořit modely toho, jak by mohly tyto objekty vypadat.
8. 11. 2025

„Žádný kout planety nezůstane nedotčen.“ Summit v Brazílii se zabývá klimatem

V brazilském městě Belém začal ve čtvrtek dvoudenní summit před klimatickou konferencí OSN COP30, která se tam bude konat od 10. do 21. listopadu. Šéf OSN António Guterres na úvod summitu vyzval zejména bohaté země k rychlejším a účinnějším krokům proti globálnímu oteplování. Brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva při zahájení summitu vyzval k tomu, aby se méně peněz dávalo na války a více na ochranu životního prostředí.
7. 11. 2025

Největší objevená pavučina světa má přes sto metrů čtverečních

Dva druhy pavouků společně utkaly obří pavučinu, která je skrytá v útrobách balkánské jeskyně. Unikátní ekosystém tvořený dvěma druhy predátorů a jedním druhem kořisti popsal mezinárodní tým přírodovědců, samotnou pavučinu ale našli čeští speleologové.
7. 11. 2025

Mývalové na krokodýlech neplují. AI videa ničí vztah k přírodě, varují vědci

Vědci upozorňují na nebezpečí věrohodných videí vytvářených pomocí umělé inteligence, která zobrazují divoká zvířata. Jejich sledování může u dospělých, ale zejména u dětí zhoršit vztah k opravdové přírodě.
7. 11. 2025

Datli při bušení do dřeva hekají jako tenisté, aby se udrželi na stromě

Slyšet hekat datla je nemožné. Tyto zvuky přehlušuje bušení do kmene stromu, které může být hlasitější než pneumatické kladivo. Vědci teď popsali, jak je možné, že tito ptáci mohou udeřit až třicetkrát za jedinou sekundu.
6. 11. 2025
Načítání...