Dieselgate připravila o život 5000 Evropanů za rok, tvrdí vědci

Emise z automobilů, které byly upraveny tak, aby se zdály ekologicky přijatelné, jsou zodpovědné za 5000 úmrtí jen v Evropě. Popsal to mezinárodní vědecký tým.

Dieselgate vypukla roku 2015, když společnost Volkswagen přiznala, že podváděla s emisními testy u naftových automobilů. Od té doby se podezření rozšířila na mnoho dalších automobilek.

Události: Aféra dieselgate nekončí (zdroj: ČT24)


V květnu tohoto roku vyšla v odborném časopise Nature studie, jejíž autoři dospěli k tomu, že po celém světě automobily namočené v této kauze způsobily úmrtí 38 000 lidí – pouze během roku 2015.

Rozhovor o dopadech dieselů na lidské zdraví (zdroj: ČT24)

Nyní jiný vědecký tým expertů z Norska, Rakouska, Švédska a Nizozemí popsal, jaký byl dopad této kauzy na Evropu. Drobným částicím z dieselových osobních automobilů se dá v Evropě přičítat asi 10 000 úmrtí ročně. Přitom přibližně polovině z nich by se dalo zabránit, pokud by deklarované normy byly dodrženy.

Koncentrace jemných částic
Zdroj: Jonson et al 2017

Volkswagen přiznal, že pouze na dobu testování přidal do automobilů program, který emise snižoval. Pokud by dieselové automobily produkovaly tolik emisí škodlivých oxidů dusíku jako vozy na benzin, téměř 4000 z 5000 předčasných úmrtí by nemuselo nastat.

  • Oxidy dusíku označujeme NOX a řadíme mezi ně oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2). Oxidy dusíku patří v současné době k hlavním problémům znečišťování ovzduší. Důvodem je i to, že jsou součástí chemických reakcí vedoucích ke vzniku přízemního ozonu.

Vědci dokázali dokonce popsat, které státy jsou tímto problémem nejvíc postižené. Nejhůř v mezinárodním srovnání dopadly Itálie, Německo a Francie, především „z důvodu velkého počtu obyvatel a vysokého podílu dieselových automobilů v těchto zemích“.

Počet předčasných úmrtí
Zdroj: Jonson et al 2017

Největší nástup zaznamenala auta na naftu v devadesátých letech dvacátého století, kdy se věřilo, že tento druh paliva má příznivější dopad na životní prostředí. Kvůli tomu dnes tvoří dieselové automobily přibližně polovinu všech evropských vozů. V současné době jezdí po evropských silnicích asi 100 milionů vozů na naftu, což je přibližně dvakrát tolik než ve zbytku světa dohromady, uvádí se v práci, jež v těchto dnech vychází v odborném časopise Environmental Research Letters. Vědci současně konstatují, že dieselová auta sice vypouštějí více oxidů dusíku, které škodí lidskému zdraví, ale současně mají nižší emise oxidu uhličitého, který přispívá k oteplování planety.

V zemích Evropské unie (plus v Norsku a Švýcarsku) přispívá silniční doprava k asi 40 procentům emisí oxidů dusíku. Pokud je jim člověk dlouhodobě vystaven, přispívají k dýchacím problémům, ztrátě chuti a také vedou k podráždění očí, kažení zubů, bolestem hlavy a chronickým poruchám plic.

Počet předčasných úmrtí způsobených emisemi z dieselových automobilů
Zdroj: Jonson et al 2017

„Početná předčasná úmrtí budou pokračovat i v budoucnu, dokud budou po silnicích jezdit dieselové automobily s vysokými emisemi oxidů dusíku,“ uvádí autoři práce.