Byl to asi omyl bez zlého úmyslu. Původ otvoru v plášti lodi Sojuz podle Roskosmosu zůstává záhadou

Dosavadní vyšetřování neobjasnilo původ záhadného otvoru v plášti kosmické lodi Sojuz MS-09, v jehož důsledku koncem loňského srpna poklesl v Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) tlak. Novinářům to v pondělí v Moskvě řekl šéf ruské agentury Roskosmos Dmitrij Rogozin. Odhalení příčiny nepomohl ani loňský výstup do otevřeného kosmu, a tak bude vyšetřování pokračovat, možná i formou experimentu na oběžné dráze.

Posádka ISS v noci na 30. srpna objevila v plášti stanice otvor, který byl vyvrtán zevnitř. Trhlinu, kterou unikal vzduch, kosmonauti záhy utěsnili a dopravní loď se 20. prosince bez problémů vrátila na Zemi.

Vyšetřování původu záhadného otvoru zatím k ničemu nevedlo. K objasnění záhady nepřispěly ani vzorky z vnější části pláště, které při téměř osmihodinovém výstupu do otevřeného vesmíru odebrali kosmonauti Oleg Kononěnko a Sergej Prokopjev. Odebraný materiál zkoumali experti ruské tajné služby FSB.

Byl to omyl

Podle zdrojů agentury Interfax se teď vyšetřovatelé přiklánějí k názoru, že otvor vznikl omylem a bez zlého úmyslu při přípravě kosmické lodi ke startu na kosmodromu Bajkonur. Kdo je za incident odpovědný, nebylo ale zatím zjištěno.

Vedoucí představitelé Roskosmosu ani amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) se k případu až do objasnění nechtějí vyjadřovat.

Spekulovalo se o Američanech

Původně se uvažovalo o tom, že otvor v plášti lodě mohl způsobit náraz mikrometeoritu. Později šéf ruské vesmírné agentury Roskosmos Dmitrij Rogozin řekl, že za problémem je technická chyba způsobená lidskou rukou. Dodal, že šlo o poškození zvnitřku lodi, které mohlo být i úmyslné.

Na ruských sociálních sítích se v této souvislosti pak objevily spekulace, že otvor možná vyvrtali američtí členové posádky orbitálního komplexu, aby si vynutili dřívější návrat na Zemi jednoho z nich kvůli nemoci. To ale Rogozin odmítl. Později se spekulovalo o sabotáži na Zemi nebo o selhání některého ze zaměstnanců Roskosmosu – žádná z těchto podezření zatím nebyla ani potvrzena ani vyvrácena.