Čtyři hlavní obžalovaní dostali u maďarského odvolacího soudu doživotní vězení za smrt 71 migrantů v chladicím voze v roce 2015. V první instanci dostali pašeráci lidí 25 let vězení, trest se tak zpřísnil. Běženci se ve vozidle udusili, byly mezi nimi i ženy a děti. Pašeráci nereagovali na jejich zoufalé volání, aby jim otevřeli dveře.
Za smrt desítek migrantů v chladicím voze padl v Maďarsku doživotní trest. Běženci se udusili
Rakouská policie objevila mrtvé 27. srpna 2015 v opuštěném uzavřeném chladírenském autě u dálnice nedaleko hranic s Maďarskem. Ve voze se nacházeli migranti, převážně Syřané, Iráčané a Afghánci. Mezi mrtvými bylo také osm žen a čtyři děti. Protože zemřeli ještě před přejetím hranic, převzalo vyšetřování včetně soudního řízení Maďarsko.
Migranti neměli šanci přežít, vzduch v dodávce jim vystačil zhruba na půl až tři čtvrtě hodiny. Pašeráci je přitom vezli několik hodin přes celé Maďarsko.
„Utrpení uvnitř kamionu je nepředstavitelné, stejně jako naprostá lhostejnost pachatelů projevená vůči smrti těchto 71 lidí. Proto není pochyb, že jediným trestem pro ty, kdo hráli hlavní roli, je za jejich zločin trest nejvyšší, což je doživotí bez možnosti předčasného propuštění,“ uvedl v odůvodnění rozsudku předseda soudního senátu Erik Mezölaki.
Bez možnosti prominutí zbytku trestu
Tři ze čtyř odsouzených nyní dostali doživotí bez možnosti žádat po určité době o propuštění. Čtvrtý spolupachatel tak může učinit až po odpykání 30 let vězení. Deset dalších spolupachatelů stráví za mřížemi čtyři až osm let, a to bez možnosti předčasného propuštění, napsala agentura MTI.
Hlavou pašeráckého gangu byl tehdy třicetiletý Afghánec Somsoor L., jenž v Maďarsku získal status mezinárodně chráněné osoby, o který později přišel. Ostatní členové převaděčské skupiny jsou bulharští občané. K hlavním obžalovaným patřil šéf organizace a jeho zástupce, řidič chladírenského vozu a řidič doprovodného auta.
Podle obžaloby skupina od února do srpna 2015 přepravila od maďarsko-srbských hranic do západní Evropy kolem 1200 lidí a vydělala na tom statisíce eur (miliony korun). V 31 případech byly podmínky transportů stejně nebezpečné jako v případě, který skončil tragicky.
Tragédie vedla v srpnu 2015 k rozhodnutí otevřít hranice a umožnit migrantům volnou cestu do Německa, kam drtivá většina z nich mířila. Mezi lety 2015 a 2016 tak přišlo do Německa přes milion lidí, za což se kancléřka Angela Merkelová stala opakovaně terčem kritiky.
Masový příchod migrantů se zastavil v roce 2016, kdy tehdejší rakouský ministr zahraničí a nynější kancléř Sebastian Kurz zorganizoval uzavření balkánské migrační trasy. Na několika místech v Evropě začaly růst ploty, jejich stavba skončila v roce 2017.
Proti rozsudku vynesenému prvoinstančním soudem v Kecskemétu loni 14. června se na místě odvolali prokurátoři. Dali přitom najevo, že trvají na doživotním vězení pro všechny čtyři pašeráky. Odvolala se také obhajoba, která žádala překvalifikování trestného činu na méně závažné zabití.