Kaprun (Rakousko) - Alpskými srázy sevřené údolí u salcburského Kaprunu působí na první pohled idylickým dojmem. Přesto zde pamatují tragédii, která nemá v poválečných dějinách Rakouska obdoby. Při požáru tunelové lanovky se kouřem udusilo 155 osob, mezi nimi i jedna Češka. Příčina neštěstí - závada na topení. Sjezdovky na svazích hory Kitzsteinhorn patří k oblíbeným cílům lyžařů. Nejinak tomu bylo ráno 11. listopadu 2000, kdy do vagonu lanové dráhy nastoupilo 162 cestujících. Krátce po výjezdu z dolní stanice zaznamenalo několik pasažérů kouř, jenž vycházel ze zadního, v té době prázdného stanoviště řidiče. Mezitím už ale vůz vystoupal po ocelové rampě k ústí tunelu a vjel do nitra hory.
Z kouřícího pekla na Kaprun nebylo úniku - 155 mrtvých a žádný viník
Dráždivý dým byl stále nesnesitelnější, ale cestující neměli k dispozici žádné spojení s řidičem. Po chvíli se lanovka v tunelu nečekaně zastavila, čehož využila malá skupinka pasažérů k útěku skrz rozbitá okna. Počínající katastrofu nyní zpozoroval i řidič, ale jeho snaha otevřít dveře vozu byla marná. Ovládací systém byl požárem vyřazen z provozu, a teprve po chvíli se podařilo východy alespoň nouzově odjistit. Lidé, kteří ještě neztratili vědomí, mohli konečně vyběhnout na přilehlé servisní schodiště.
Útěkem z hořícího vozu však drama neskončilo, právě naopak. Většina z turistů se v panice vydala po úzkých schodech nahoru, aniž si uvědomili, že příkře stoupající tunel funguje v případě požáru jako komín. Dusivý kouř nedal nikomu z nich šanci, stejně jako řidiči a jedinému turistovi ve voze, který zrovna sjížděl tunelem do údolí.
Počet obětí nehody vystoupal na 155. Mezi mrtvými převažovali Rakušané a Němci, kterých bylo 92, respektive 37. Patřila k nim i německá mistryně světa ve freestylu Sandra Schmittová. Desítka obětí pocházela z Japonska, dalších osm si pro smrt pod Kitzsteinhornem přijelo z USA, čtyři ze Slovinska, dva z Nizozemska a jeden z Británie. V ohořelých troskách vozu byla nalezena i jedna Češka, která v Kaprunu pracovala jako instruktorka lyžování.
- Památník v Kaprunu autor: ČT24, zdroj: ČT24
- Záchranář v tunelu lanovky v Kaprunu autor: ČT24, zdroj: ČT24
Výpověď dvanácti osob, které utíkaly k dolnímu ústí tunelu a zachránily si tak život, posloužila při následném vyšetřování tragédie. Její bezprostřední příčinou byla podle znalců porucha horkovzdušného topení v zadní kabině řidiče. Spotřebič, jenž nebyl určen k použití v dopravních prostředcích, se přehřál a zapálil olej z hydraulického systému. K vysokému počtu obětí přispěly ale i další faktory. Tunel například neumožňoval bezpečnou evakuaci tolika cestujících, dveře a okna vagonu nebylo možno otevřít zevnitř a některé materiály, z nichž byla kabina vyrobena, byly hořlavé.
Po měsících vyšetřování a soudních jednání dospěl rakouský soud k závěru,
že za tragédii nikdo nenese vinu a všechny obviněné, které žaloba vinila z
nedbalosti, osvobodil.