Případný odchod Velké Británie z Evropské unie bez dohody představuje existenční riziko pro britský automobilový průmysl. V dopise adresovaném novému premiérovi Borisi Johnsonovi to napsal generální ředitel britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) Mike Hawes. Johnson takzvaný tvrdý brexit připustil ve čtvrtek i ve svém vystoupení v parlamentu.
Tvrdý brexit existenciálně ohrozí náš průmysl, varují Johnsona britské automobilky
„Jsme vysoce integrováni s Evropou a brexit bez dohody by vedl k obrovským celním nákladům a k výpadkům, které by ohrozily výrobu,“ varoval Hawes v dopise. „Brexit bez dohody představuje existenční hrozbu pro naše odvětví,“ napsal premiérovi.
Některé významné automobilové společnosti už dříve varovaly před negativními dopady nových cel a vyšší administrativní zátěže v případě brexitu bez dohody. Americká automobilka Ford například v lednu uvedla, že pokud Spojené království opustí EU bez dohody, mohlo by ji to stát až miliardu dolarů (zhruba 23 miliard korun).
Dřívější údaje SMMT ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se loni kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (16,8 miliardy korun). Výroba aut v Británii loni podle SMMT klesla o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.
Varadkar: Pokud bude tvrdý brexit, Irska se spojí
Po Johnsonových výrocích ve sněmovně si chce s britským premiérem co nejdříve promluvit jeho irský protějšek Leo Varadkar, aby si udělal představu, co si myslí a jaké má plány. Jaké jsou skutečné postoje partnera v jednání a z jakých požadavků nehodlá ustoupit, lze podle Varadkara beztak zjistit až při setkání tváří v tvář.
„V minulosti ukázal určitý stupeň flexibility,“ řekl irský premiér na adresu Borise Johnsona „Uvidíme, co bude říkat za pár týdnů. Takhle se politika někdy dělá,“ dodal.
Varadkar připustil, že v případě brexitu vyvstane opět otázka sjednocení Irské republiky se Severním Irskem, které je součástí Spojeného království. Nyní ale podle něj irská vláda žádné konkrétní plány pro tento případ nepřipravuje.
Protokol o Irsku a Severním Irsku známý jako pojistka by udržel Británii v bezcelní zóně EU i po brexitu, na Severní Irsko by se podle něj dál vztahovala část pravidel jednotného unijního trhu. Začal by platit po přechodném období, které je rovněž součástí dohody o rozluce, a to v případě, že by se v rámci dalších vyjednávání nepodařilo zajistit zachování „neviditelné“ hranice.