Stovky tisíc občanů Evropské unie dostaly neprávem pokuty za vjezd do londýnské nízkoemisní zóny (ULEZ), píše deník The Guardian. Londýnský dopravní odbor (TfL) měl navíc při jejich udělování získat osobní údaje řidičů nezákonnou cestou. Belgický poslanec Michael Freilich případ označil za největší únik dat v unijní historii.
Statisíce evropských řidičů údajně dostaly neoprávněně pokuty za jízdu v londýnské nízkoemisní zóně
Deník The Guardian odhalil, že pět zemí EU obvinilo společnost TfL z toho, že nezákonně získala jména a adresy jejich občanů za účelem udělení pokut. Od roku 2021 bylo rozesláno více než 320 tisíc pokut, některé v celkové výši tisíců eur.
Od brexitu má Spojené království zakázán automatický přístup k osobním údajům obyvatel EU. Dopravní úřady v Belgii, Španělsku, Německu a Nizozemsku potvrdily, že údaje o řidičích nesdílí se Spojeným královstvím, a uvádějí, že údaje o registrovaných držitelích byly získány nezákonně agenty jednajícími pro dodavatele TfL, společnost Euro Parking Collection.
Ve Francii podalo více než sto řidičů žalobu kvůli tomu, že společnost získala jejich údaje. Nizozemští řidiči kamionů zase žalují TfL kvůli pokutám ve výši 6,5 milionu liber (téměř 190 milionů korun), které byly podle nich uděleny nezákonně.
Politici žádají řešení
Členka Londýnského shromáždění Caroline Pidgeonová vyzvala k okamžitému vyšetřování s tím, že tato záležitost by mohla poškodit pověst hlavního města Spojeného království, které je otevřené návštěvníkům.
Podle belgického poslance Freilicha se londýnská dopravní společnost chová k evropským řidičům jako k „dojné krávě“ a využívá neoprávněně získané údaje k udělování neoprávněných pokut.
Požádal ministry, aby se touto otázkou zabývali během současného belgického předsednictví Rady EU. „Jedná se pravděpodobně o jedno z největších narušení soukromí a údajů v historii EU, ale dosud nebyla přijata žádná konkrétní opatření, zatímco odpovědnost je přehazována na řidiče,“ prohlásil.
TfL se brání, že navzdory neexistenci individuálních dohod o sdílení údajů se zeměmi EU „místní zákony“ umožňují úřadům sdílet informace o majitelích vozidel s Velkou Británií za účelem prosazování dopravních předpisů.
Nejasná pravidla
Mnoho řidičů dostalo pokutu přesto, že jejich vozidla splňovala požadavky nízkoemisní zóny, protože nevěděli, že musí být zaregistrováni u inkasní společnosti TfL Euro Parking nejméně deset dní před svou návštěvou, píše Guardian.
Podle pravidel ULEZ to není přestupek, ale někteří řidiči přesto dostali pokuty až v pětimístných částkách. TfL uvedla, že pokuty byly oprávněné, protože nebyla schopna potvrdit, zda zahraniční vozidla porušila emisní normy, pokud nebyla registrována.
Některá auta s nízkým podílem škodlivých zplodin byla nesprávně zařazena jako těžká nákladní vozidla s naftovým motorem, a dostala proto pokuty až do výše dvou tisíc liber (téměř 60 tisíc korun) denně. Stovky řidičů si stěžovaly, že pokuty přišly několik týdnů po uplynutí lhůty pro slevu za včasnou platbu a pro odvolání.