Kuala Lumpur/Perth – Dalších 122 předmětů, které by mohly být troskami pohřešovaného malajsijského letadla, odhalily satelity v jižní části Indického oceánu. Oznámil to malajsijský ministr obrany a dopravy Hishammuddin Hussein. Díky zlepšení počasí v oblasti dnes mohly pátrací týmy obnovit hledání stop. Na přesnější zprávy však stále čekají desítky rozhněvaných příbuzných ztracených cestujících, kteří nevěří oficiálnímu malajsijskému prohlášení o pádu letadla do oceánu. Další příbuzní hrozí společnostem Boeing a Malaysia Airlines soudním procesem.
Satelity ukázaly desítky nových objektů. Může jít o trosky boeingu
„Některé z objektů jsou asi metr dlouhé, jiné mají až 23 metrů. Některé mají světlou barvu, což by mohlo znamenat, že jsou z pevného materiálu. Jsou přes dva a půl tisíce kilometrů od Perthu,“ prohlásil na dnešní tiskové konferenci Hishammuddin Hussein. Objekty jsou podle něj rozprostřeny na ploše 400 kilometrů čtverečních.
Snímky byly pořízeny v neděli a v úterý byly informace předány australskému středisku, které pátrací akce koordinuje. Malajsie zmenšila oblast pátrání po pohřešovaném boeingu na území o rozloze 1,6 milionu kilometrů čtverečních, což je 20 procent dříve prohledávané oblasti. Ministr Hussein dnes upřesnil, že nová oblast na jihu Indického oceánu byla rozdělena na východní a západní sekci.
Hledání jehly v kupce sena
V úterý prohledávání oceánu přerušil prudký vítr, silný déšť a špatná viditelnost, což znemožnilo bezpečný provoz letadel. Dnes se do oblasti vypravilo sedm vojenských a pět civilních letounů a nejméně dvě lodě. Do operace je podle zpravodajského serveru BBC News zapojeno šest zemí - Austrálie, Nový Zéland, USA, Japonsko, Čína a Jižní Korea.
„Vrháme do tohoto pátrání vše, co máme,“ řekl australský premiér Tony Abbott. „Je to zřejmě to nejnepřístupnější místo, jaké si lze představit. Je to tisíce kilometrů odevšud, nicméně my jsme nejblíže… Uděláme, co bude v naší moci, abychom tuto záhadu rozluštili,“ řekl.
Australský úřad pro námořní bezpečnost (AMSA), který pro Malajsii koordinuje pátrací akce, uvedl, že dnešní pátrání se bude zaměřovat na oblast velkou 80 tisíc čtverečních kilometrů, což přibližně odpovídá rozloze České republiky. Prohledávaná oblast se nachází zhruba 2 500 kilometrů jihozápadně od západoaustralského přístavu Perth. „Nehledáme jehlu v kupce sena - stále se ještě pokoušíme určit, kde je ta kupka,“ řekl náměstek australského ministra obrany Mark Binskin v Perthu.
Letadlo linky MH370 se ztratilo z radarů v noci na 8. března během cesty z Kuala Lumpuru do Pekingu. Vyšetřovatelé již dříve vyjádřili podezření, že letadlo někdo záměrně odklonil tisíce kilometrů od plánované trasy. Spekuluje se o únosu či sabotáži, nicméně vyloučeny nejsou ani technické problémy.
David Johnston, australský ministr obrany
„Je to záhada, a dokud nevylovíme a neidentifikujeme část trosek, všechny informace zůstávají jen spekulacemi. Jedná se o extrémně odlehlou část světa, 3,5 kilometru hluboký oceán dva a půl tisíce kilometrů od Perthu. Je to obří logistická zkouška.“
Podle nové analyzy dat od britského satelitního systému Inmarsat se systém letounu hlásil jeho centrále ještě pět hodin po zmizení. To tedy potvrzuje, že tou dobou ještě byl ve vzduchu a měl zapnuté palubní systémy. Otázkou je, co se stalo potom.
Vědci věří, že po analýze dat dokáží přesněji určit místo, kde letoun skončil. „Pokud je systém funkční a zapnutý, přihlásí se do naší sítě a umožní nám jistou míru komunikace s letadlem. Co můžeme zjistit, je přibližná poloha stroje vůči satelitu,“ poznamenal specialista letecké divize frimy Inmarsat David Coiley.
Příbuzní pasažérů se chtějí soudit
Čínští příbuzní pasažérů odmítli informacím Malajsie uvěřit a v úterý protestovali před malajsijskou ambasádou v Pekingu. Čínský náměstek ministerstva zahraničí Sie Chang-šeng vyzval Malajsii, aby předala Pekingu příslušnou satelitní analýzu, na jejímž základě se dospělo k závěru o tragickém konci letadla.
Další příbuzní podali u amerického soudu v Illinois návrh na vyšetřování výrobce letadla Boeing Co. a letecké společnosti Malaysia Airlines. Příbuzní chtějí zjistit, zda se na havárii nemohly podílet výrobní vady. Podle právnické firmy Ribbeck, přes kterou příbuzní návrh podali, je žádost podkladem pro mnohamilionové soudní řízení. „Domníváme se, že oba obviněné subjekty jsou odpovědné za tragédii letu MH 370,“ sdělila Monica Kellyová z firmy Ribbeck.
Návrh byl podán jménem Januariho Siregara z Illinois, jehož syn byl jedním z pasažérů letu. Kellyová sdělila, že v příštích dnech bude seznam potenciálních obviněných rozšířen na výrobce jednotlivých součástí letadla. Firma Ribbeck žádá, aby do pátrání po vraku a tělech byly zapojeni i američtí vědci.