Pravděpodobnost, že na místě nedělní nehody dopravního letadla v Nepálu se najdou přeživší, je nízká, řekl stanici BBC mluvčí nepálské policie Tek Prasád Rai. Asi tři sta záchranářů však pokračuje v pátrání po možných přeživších a obětech v ohořelých troskách zříceného stroje. Nepálské letecké úřady oznámily, že se nalezly černé skříňky z letadla.
Příčinu pádu letadla v Nepálu pomohou objasnit černé skříňky. Záchranáři dále pátrají po přeživších
„Vyzvedneme pět těl z rokle a budeme pátrat po čtyřech stále pohřešovaných lidech,“ řekl agentuře Reuters představitel místní policie. Při pádu letadla na lince z Káthmándú do turistického centra Pokhara zemřelo nejméně 68 lidí. Na palubě bylo 72 cestujících a členů posádky.
„Bylo opravdu těžké těla dostat ze soutěsky, která je hluboká tři sta metrů. Oběti jsme z ní vytahovali v igelitových pytlích a pomocí lana,“ doplnil policista Ak Chhetri.
Premiér země Pušpa Kamál Dahal vyhlásil na pondělí státní smutek a vláda svolala komisi, která má vyjasnit příčinu nehody. Pomoci by při tom mohly černé skříňky z havarovaného letadla, které se už podařilo nalézt. Zařízení obsahují údaje o průběhu letu a také záznam komunikace mezi piloty a podle úřadů jsou v dobrém stavu. Příčinu má vyšetřit speciální komise.
Podle svědkyně se piloti snažili vyhnout obydleným oblastem
Jedna z místních obyvatelek, která podle svých slov viděla letadlo spadnout, se domnívá, že pilot se snažil vyhnout obydleným oblastem. „Pilot se snažil, jak mohl, aby nenarazil do žádného domu nebo obydleného místa. Hned za řekou Seti je malý prostor a letadlo spadlo na něm,“ řekla žena BBC.
Podle úřadů není možné, aby nehodu někdo z dvaasedmdesáti lidí na palubě přežil. V pátrání po tělech několika zbývajících obětí přesto pokračují tři stovky záchranářů.
Na palubě havarovaného stroje nepálské společnosti Yeti Airlines bylo patnáct cizinců: pět Indů, čtyři Rusové, dva Jihokorejci a po jednom člověku z Irska, Austrálie, Francie a Argentiny. Nedělní havárie je podle agentury AP nejhorším leteckým neštěstím v Nepálu od roku 1992. Dvoumotorové letadlo ATR 72 bylo podle webové stránky FlightRadar24 staré 15 let a bylo vybaveno starým transpondérem – zařízením pro vysílání identifikačních znaků. Často používaný stroj vyrábí společný podnik Airbusu a italské společnosti Leonardo.
Letecké nehody jsou v Nepálu podle agentury DPA relativně časté. Země leží na úpatí nejvyššího pohoří světa, kvůli čemuž se podmínky pro létání mění relativně rychle. Nepálské letecké společnosti mají navíc z evropského hlediska nízké standardy údržby svých strojů a bezpečnosti. Podle agentury Reuters od roku 2000 zahynulo v zemi při nehodách letadel a vrtulníků zhruba 350 lidí.