Kvůli vládní reformě, která změnila trojstupňový systém vzdělávání na dvoustupňový, musely letos polské střední školy přijmout výrazně víc studentů do prvního ročníku. Kapacitně na to ale mnohde nestačí. Kritici reformu označují za chaotickou a špatně připravenou. Vláda to odmítá.
Polské střední školy jsou kvůli reformě přeplněné, učebny vytvářejí i ze skladů
Zatímco v Česku se říká gymnázia výběrovým školám, v Polsku to byl v předchozích letech spíše jakýsi druhý stupeň základní školy. Na gymnázia totiž nastupovali všichni žáci po šesti letech základní školy. Pak pokračovali buď na tříletém lyceu, nebo na čtyřleté odborné škole. Tento systém ale reforma zrušila – tříletá gymnázia skončila.
Například na jedné z varšavských středních škol přibylo letos navíc sedm tříd. Nejen tam v září přišli poslední absolventi tříletých gymnázií a zároveň první žáci, kteří místo šesti let strávili na základním stupni let osm.
Studenti se teď učí na směny. Vyšší ročníky začínají později a často končí až okolo šesté večer. Škola trpí i nedostatkem učeben, proto se na třídy musely změnit skoro všechny dostupné místnosti, třeba i sklad.
„Lépe hned tak nebude. Vypadlo síto v podobě mezistupně a od lyceí se čeká, že budou přijímat víc studentů než dosud,“ uvedl zpravodaj ČT Lukáš Mathé.
Peníze školám rozdělují města a obce. Právě zřizovatelé jsou podle ministerstva školství, které je autorem reformy, zodpovědní za to, jak to na školách vypadá. „Samosprávy, které přemýšlí perspektivně, se na to dokázaly připravit. Část zřizovatelů ale dokáže jen naříkat a čeká od vlády, že s tím něco udělá,“ myslí si polský ministr školství Dariusz Piontkowski.
Podle členky rodičovské asociace Elżbiety Kielakové změna struktury sloužila jen jako zástěrka k novým osnovám. „Přidalo se tam víc vlastenectví, látka spojená s náboženstvím. Naopak se vyjmulo vše spojené s bojem proti diskriminaci nebo sexuální výchovou,“ uvedla.
Proti novým osnovám se protestovalo už před dvěma lety. Riziko přeplněných škol bylo zas jedním z důvodů letošní jarní stávky učitelů. Šlo hlavně o platy. Místy si ale učitelé paradoxně přilepší. Víc studentů totiž znamená víc hodin a vyšší úvazky.