Piloti etiopského letadla, které se v březnu zřítilo se 157 lidmi na palubě, podle amerického deníku Wall Street Journal (WSJ) dodržovali instrukce vydané firmou Boeing pro případ, že letadlo začne proti vůli posádky prudce sklápět příď. Přesto se jim tragédii nepodařilo odvrátit. Novináři se odvolávají na zdroje přímo z vyšetřování. Návod na vypnutí jednoho ze systémů výrobce rozeslal po podzimní nehodě jiného stroje typu 737 MAX 8 v Indonésii.
Piloti vypnuli systém podle instrukcí, předek boeingu ale dál mířil k zemi, píše americký deník
Etiopské letadlo se zřítilo několik minut po startu z Addis Abeby za okolností velmi podobných, jaké provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. V případě této havárie stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem.
Podle WSJ se piloti etiopského stroje snažili zpočátku řídit novým nouzovým postupem stanoveným společností Boeing po indonéské havárii, dál se jim však nedařilo obnovit nad letadlem kontrolu. Poté, co vypnuli systém, který automaticky tlačil stroj přídí dolů, letadlo stoupat nezačalo, a tak zkoušeli jiné kroky.
Znovu zapnuli systém automatizace, místo aby pokračovali podle pohotovostních instrukcí, popisuje WSJ. Podle vládních a průmyslových činitelů tak učinili právě proto, že pokus o ruční zvednutí přídě letadla nevyšel. Nové informace vyplývají z dat z černých skříněk.
Tento scénář by byl přitom v rozporu s tvrzením Boeingu i amerického Federálního úřadu pro letectví, které v posledních měsících tvrdily, že zabránit problémům lze pouhým vypnutím stabilizačního systému.
Boeingy 737 MAX jsou od tragédie v Etiopii uzemněny
Firma Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a koncem března oznámila, že jej v letadle MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování chybných operací systému, což je jádro bezpečnostních obav.
Výrobce rovněž připravil výcvikový program, kterým mají piloti projít, než bude provoz těchto boeingů obnoven. Stejně jako před oběma nehodami ale firma tvrdí, že pro bezpečnou obsluhu letadel MAX piloti nemusejí projít výcvikem na letových simulátorech.