Nový blok polské elektrárny Turów, který stál více než čtyři miliardy zlotých (více než 22 miliard korun) musel být už po měsíci odstaven. Má poruchu, protože není přizpůsobený uhlí z dolu u elektrárny. Teď se ukazuje, že chyby se staly jak při projektování, tak při spouštění zařízení, píše polský list Gazeta Wyborcza. O pokračování těžby hnědého uhlí v Dolu Turów vedou spor Polsko a Česko.
Nový blok turówské elektrárny má poruchu. Podle tisku nezvládá uhlí z přilehlého dolu
Zmíněný blok je mimo provoz od 19. června. Nyní se podle deníku ukázalo, že věc souvisí se špatným projektem, nepřizpůsobeným podmínkám dolu a elektrárny Turów. „Už delší dobu k tomu bloku přijížděli lidé, kteří opravovali zařízení. Blok fungoval v nouzovém režimu, všechny automatické funkce musely být vypnuty, protože vše je špatně zkonstruované,“ řekla listu nejmenovaná osoba obeznámená s podrobnostmi provozu elektrárny.
„Blok není přizpůsoben kvalitě uhlí z Dolu Turów. Kvalita suroviny je pro nový blok příliš špatná,“ dodal zdroj.
Problém tkví v tom, že systém propouští příliš velké kusy uhlí, a proto se ucpaly filtry. Kvalita suroviny klesla v září 2016 po zhroucení těžené vrstvy, ale v projektu nového bloku se nic nezměnilo. A kvůli používání špatného uhlí už na zařízení neplatí záruka od výrobce. „Není to jediná vada, protože investice byla převzata překotně,“ říká se podle polského listu v okolí dolu.
Vyhozené peníze, kritizují ekologové
Porucha bloku se podle zmíněného zdroje stala jedním z důvodů odvolání šéfky společnosti PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Wioletty Czemielové-Grzybowské, která byla ve funkci teprve od loňského dubna. Tato společnost je součástí skupiny PGE, na niž dohlíží ministerstvo státních aktiv Jacka Sasina.
Na webu firmy není o havárii zmínka. Redakce se od mluvčí společnosti Sandry Apanasionekové dosud nedočkala odpovědi na dotaz odeslaný minulé úterý.
Nový blok o výkonu 496 megawattů každý rok vypustí do ovzduší 2,7 milionu tun oxidu uhličitého, což lze přirovnat k letu devíti milionů lidí z Varšavy do Atén, anebo k roční produkci emisí z výfuků 2,5 milionu aut, tvrdí Marek Józefiak z polské pobočky Greenpeace.
Miliardy na stavbu nového bloku byly podle ekologických aktivistů vyhozeny namísto toho, aby šly na spravedlivou transformaci regionu, z níž by měli prospěch místní lidé, a ne firmy stavějící blok.
Spor o Turów
Investice začala ještě za předchozí liberální vlády a v tomto směru pokračoval i kabinet konzervativní strany Právo a spravedlnost, bez ohledu na změny v energetické a ekologické politice Evropské unie. Stavba vyšla na 4,3 miliardy zlotých, ačkoliv se ještě loni hovořilo o 3,6 miliardy. Realizovalo ji konsorcium vedené společností Mitsubishi Hitachi Power System.
Celou dobu také trvá česko-polský spor o Důl Turów. „Jednání nejsou snadná, protože česká strana předložila návrh mezivládní dohody, který je těžko přijatelný,“ řekl náměstek ministra státních aktiv Artur Soboń počátkem měsíce v polském rozhlasu.
Kvůli tomu, že Polsko nevykonalo rozhodnutí Soudního dvora EU o pozastavení těžby do vynesení verdiktu, hrozí zemi finanční trest. Česko unijnímu soudu navrhlo, aby Varšava platila až pět milionů eur za každý den nelegální těžby, připomíná deník.