Němec Otto Lilienthal je zásadním, a přitom napůl zapomenutým průkopníkem letectví. Během svého života postavil několik kluzáků, které úspěšně vyzkoušel. Pokusy dobýt s nimi pro lidstvo vzdušný prostor však nakonec zaplatil životem. Skupina špičkových německých inženýrů teď vytvořila kopii Lilienthalova stroje, jehož funkčnost vyzkoušeli na vlastní kůži.
Kluzák „prvního pilota lidstva“ se vznesl i po víc než sto letech. Němci vyzkoušeli kopii Lilienthalova stroje
Otto Lilienthal je označovaný za prvního pilota lidstva. „Stojí za průlomem, který otevřel cestu dnešním letadlům,“ vysvětlil historik Bernd Lukasch, ředitel Lilienthalova muzea v konstruktérově rodném Anklamu.
Lilienthal podnikl stovky zkušebních letů. Většinou však zůstává ve stínu bratří Wrightů, považovaných za vynálezce letadla. Oni sami ho ale prohlásili za svého největšího učitele.
Kluzák se testoval v tunelu pro airbusy
Lilienthal v roce 1896 v jednom ze svých kluzáků zahynul, což neodradilo jeho současné obdivovatele. Sestrojili přesnou kopii kluzáku, který se na konci 19. století vznesl do vzduchu. Vznikla za použití nejmodernější techniky s cílem zopakovat konstruktérovy průkopnické lety. Do stavby se pustilo špičkové Německé centrum pro letectví a vesmírné lety.
Kluzák se testoval ve stejném větrném tunelu, kde se zkouší křídla airbusů. Pilotování se ujal Markus Raffel, který je v civilním životě konstruktérem vrtulníků. „Zpočátku jsem měl při pokusech o vzlet strach, ale brzy jsem zjistil, že se letadlo chová tak, jak má,“ popsal své pocity ze vzduchu.
Zkušební let prokázal Lilienthalovu genialitu
Přísné zákony dnes neumožňují létat s historickým kluzákem v Německu. K prvnímu ostrému testu se proto Raffel rozběhl na kalifornském pobřeží. Zhruba stometrový let potvrdil, že Lilienthal byl geniální konstruktér.
„Odborná literatura často označovala Lilienthalovo letadlo za nebezpečné a nestabilní. Jasně jsme prokázali, že to tak nebylo,“ podotkl konstruktér Andreas Dillmannn.
Kopie kluzáku obohatí sbírku muzea v odsvěceném kostele v Anklamu. Raffel musel svému zaměstnavateli slíbit, že se o další lety po vzoru velkého vynálezce už pokoušet nebude. „Pro mě dobrodružství skončilo,“ uzavřel pilot.