Řada řidičů odmítá přechod k elektroautům, důvody jsou prý hlavně vysoká pořizovací cena, nedostatečná infrastruktura, doba dobíjení a dojezd. Technologické firmy se proto snaží předehnat konkurenci, třeba snižováním nákladů či neustálým vývojem baterií. Jeden britský start-up pak má za to, že se jím vyvinutý nový akumulátor nabije za méně než šest minut.
Dlouhé dobíjení patří k nevýhodám elektromobilů. Start-up přišel s akumulátorem, kterému má stačit šest minut
Dobíjení elektromobilů trvá dlouho. Aby mělo vůbec smysl, vyplatí se podle majitelů vozů na elektrický pohon stát u nabíječky alespoň půl hodiny. Jenže stanice jsou kvůli tomu často obsazené. To zmiňuje většina řidičů těchto aut jako jednu z největších nevýhod.
Ekologickou cestou se i navzdory přetrvávajícím problémům s dobíjením rozhodlo vydat Norsko. I když země nemá o ropu nouzi, chce se stát první na světě, která zakáže prodej benzinových a naftových aut, limit si stanovilo už na rok 2025. Ještě před platností zákazu už prodej elektroaut v Norsku převažuje, loni už jimi byly čtyři z pěti nově prodaných vozů v této severské zemi.
I tam ale řidiči narazí na řadu úskalí. „Největším problémem v Norsku je zaplatit vysokorychlostní nabíjení. Abyste se dobře připravili, potřebujete k tomu deset až patnáct aplikací,“ vysvětluje vedoucí Norské automobilové federace Thor Egil Braadland.
Dojezd až 250 kilometrů
S inovací v rychlejším nabíjení přišel jeden z britských start-upů. Slibuje, že dobu čekání „revolučně zkrátí“. „Firma Nyobolt vynalezla baterii, která dokáže plně nabít elektromobil za šest minut,“ prezentuje výkonný ředitel společnosti Sai Shivareddy. Firma tvrdí, že baterie s kapacitou 35 kilowatthodin (kWh) zvládla dva tisíce rychlonabíjecích cyklů bez zjevného opotřebení.
Dojezd takového automobilu odhaduje britská společnost na 250 kilometrů. Pro vyšší zájem veřejnosti se rozhodla pro prezentaci svého objevu na prototypu sportovního vozu. Návrhem auta pověřila Juliana Thomsona. „Mění to pohled na elektromobily, pokud jde o délku jejich nabíjení,“ hodnotí projekt David Fairbairn, výkonný ředitel firmy Callum.
Podobně krátkou dobu už nabízí v praxi třeba čínský výrobce elektromobilů Nio. Baterie ovšem nedobíjí, nýbrž mění použité akumulátory ve svých speciálních stanicích za plně nabité. Ty jsou v jejím vlastnictví. Firma své vozy v Evropě jen pronajímá, samotné stanice už fungují v severských státech nebo Německu.