Ve Valašském Meziříčí jezdili lidé dva roky hromadnou dopravou zadarmo. To se od letošního prosince změní. Město nemělo jinou možnost. Do budoucna ale plánuje, že MHD bude znovu zdarma. Záleží to ale na tom, jak se městská doprava ve Valašském Meziříčí sladí s tou krajskou. Spojů ve Zlínském kraji totiž o pětinu přibude.
Lidé z Valašského Meziříčí budou za MHD zase platit. Změny v dopravě čekají celý Zlínský kraj
Valašské Meziříčí se současným dopravcem prodloužilo smlouvu. Protože se tak stalo bez soutěže, doprava nesmí být podle evropského práva bezplatná.
Od prosince dospělí za neomezené ježdění zaplatí 200 korun: na 130 korun vyjde pořízení čipové karty; síťová jízdenka na 14 měsíců bude stát 70 korun pro dospělého, pro děti 30 korun. Bezplatná městská dopava přitom do autobusů přilákala tisíce nových pasažérů: zájem o dopravu se zvýšil o 40 procent. Místo 625 tisíc se jich v roce 2018 svezlo už 875 tisíc.
„Musíme MHD za symbolickou cenu zpoplatnit,“ říká starosta Robert Stržínek (ANO). Město ale plánuje, že až v létě 2021 vypíše novou soutěž na městskou dopravu, bude se jezdit opět zdarma.
Mezitím ale získá radnice čas, aby mohla hromadnou dopravu přizpůsobit novému systému ve Zlínské kraji. Autobusový terminál ve Valašském Meziříčí navíc dnes provozuje firma, která zakázku na krajskou dopravu nevyhrála a v budoucnu chce vybírat poplatek za vjezd každého konkurenčního autobusu. Terminál by se proto mohl ze Zašovské ulice přesunout jinam.
Cestující ve Zlínském kraji čeká víc spojů a větší komfort
Příštích deset let budou dopravu po Zlínském kraji zajišťovat hned čtyři firmy. Pro cestující to znamená, že přibude spojů i v odlehlých údolích a místní se povezou novějšími vozy než dosud. Průměrné stáří autobusu totiž nemá překročit šest let.
„Kraj bude objednávat spojů o dvacet procent víc,“ slibuje náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL).
Kraj za to zaplatí víc než půl miliardy korun, tedy zhruba o 200 milionů víc než loni. Novinky by měly začít platit od poloviny prosince, s podpisem smluv ale musí kraj počkat na rozhodnutí antimonopolního úřadu, který se zabývá námitkou dopravce, jež se do soutěže nepřihlásil.
Změna čeká v kraji i železniční trať: dosavadní monopol Českých drah na Zlínsku končí. Poprvé v historii částečně vytlačil národního dopravce soukromník.