Pražský magistrát v úterý v Podolí slavnostně zahájil stavbu Dvoreckého mostu, který přes Vltavu propojí Prahu 4 a 5. Sloužit bude tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a budou po něm moci přejet záchranáři. Stavba potrvá 810 dní a vyjde na 1,075 miliardy korun. Sdělili to zástupci města a stavebníků. Podobu mostu vytvořili architekti z Tubes a Atelier 6. Postaví ho firmy Metrostav TBR, Strabag a Firesta Fisher.
Začíná stavba Dvoreckého mostu. Spojí Prahu 4 a 5
Východní vyústění mostu bude u severního okraje areálu Žlutých lázní, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka bude 388 metrů a šířka šestnáct metrů. Stavba zahrnuje obě předpolí mostu včetně lávky pro cyklisty, opěrné zdi a uměleckých děl.
V následujících dnech začne příprava zařízení staveniště, poté začne na obou březích takzvaná skrývka zeminy, kdy ji dělníci v místě stavby odtěží. „To bude trvat asi 38 dní, následně začnou postupně práce obzvláště uvnitř řeky, kdy budou budovány pilíře,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Most umožní propojit tramvajemi tratě vedoucí od Barrandova a Modřan. Jezdit po něm budou také autobusy. „Význam (mostu) pro dopravní podnik (DPP) je zásadní. Budou po něm jezdit tramvaje a měly by jej používat i autobusy, což může významným způsobem odlehčit Barrandovskému mostu, kde v minulosti autobusová doprava kvůli hustotě automobilové dopravy měla poměrně zásadní problémy,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Trať na Dvoreckém mostě pomůže podle ředitele podniku rovněž při mimořádných situacích či výlukách, neboť nyní se nejblíže přes řeku dostanou přes Palackého most. Další význam pak nabude ve chvíli, kdy vznikne zamýšlená trať Jeremenkovou a přes Olbrachtovu dále na Pankrác.
Vítězný návrh Dvoreckého mostu vybralo už předchozí vedení magistrátu, a to v roce 2018.
Dopravní omezení
Řidiče i cestující v MHD čeká kvůli výstavbě několik omezení. V Podolí bude dočasně zrušeno parkování asi na šedesáti metrech. Na jaře 2023 by pak měl být provoz omezen na nábřeží, kdy bude DPP budovat odbočku k mostu. Výluka by měla trvat asi čtrnáct dní a pravděpodobně začne o jarních prázdninách v Praze 4. Na smíchovské straně bude zřejmě ve směru od Barrandovského mostu omezeno odbočení ze Strakonické do Nádražní ulice. Autobusy MHD tak budou muset tento úsek objíždět.
Podobu prostoru pod mostem zpracoval výtvarný umělec Krištof Kintera. Součástí projektu jsou mimo jiné kavárna, pikniková zóna a Kinterova autorská socha.
Označení Dvorecký most je pracovním názvem. Scheinherr už dříve navrhl, aby most nesl jméno po zesnulé bývalé ministryni zahraničí Spojených států Madeleine Albrightové. O finálním jménu se bude jednat.
Trojský most nebo Štvanická lávka
Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Nahradil provizorní tramvajový most z roku 1981 přezdívaný „Rámusák“, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013. V roce 2020 město zprovoznilo novou lávku přes Vltavu v Troji na místě té, která se zřítila v roce 2017.
Magistrát také letos zahájil stavbu Štvanické lávky z Holešovic do Karlína. Mluví se rovněž o vybudování takzvaného Rohanského mostu z Holešovic do Karlína. O jeho stavbě zatím nebylo rozhodnuto.