Výjimečná výluka. Vlaky mezi Opavou a Krnovem pro letošek dojezdily

Mimořádně dlouhá výluka začala na železniční trati mezi Opavou a Krnovem. Vlaky tudy nepojedou po celý zbytek platnosti letošního jízdního řádu, tedy nejméně do 7. prosince. Za osm měsíců má trať projít rekonstrukcí a částečným zvýšením rychlosti až o polovinu. Jízdní dobu mezi oběma městy zkrátí modernizace o deset minut.

Rychlíkům dosud trvala cesta z Krnova do Opavy rovnou půlhodinu. Napřesrok by měly jezdit o třetinu kratší dobu. Umožní to především chystané zvýšení traťové rychlosti z 80 na 120 kilometrů za hodinu mezi Krnovem a Skrochovicemi. SŽDC se také chystá modernizovat přejezdy, všechny budou po rekonstrukci vybavené výstražnými světly a většina i závorami.

Agentura ČTK původně uváděla, že součástí rekonstrukce bude elektrizace trati. Díky ní by mohly místo postarších motorových vozů začít jezdit moderní. Moravskoslezský kraj však tuto informaci upřesnil: Elektrizace s aktuální výlukou nesouvisí. SŽDC s ní počítá až výhledově.

Jak  tomu ale v podobných případech bývá, před slíbeným zlepšením se spojení výrazně zhorší kvůli nutnému přestupování. „Po dobu výluky budou všechny vlaky Českých drah ve vyloučeném úseku nahrazeny autobusovou dopravou,“ uvedla mluvčí ČD Kateřina Šubová. Autobusy se budou řídit zvláštním výlukovým jízdním řádem.

Osobní dopravu na trati Opava–Krnov zajišťují výhradně České dráhy, přestože ministerstvo dopravy se v minulosti pokoušelo vysoutěžit dopravce na rychlíkovou linku Ostrava – Opava – Olomouc a ČD se do tendru vůbec nepřihlásily. Ministerstvo však soutěž nakonec zrušilo poté, co se přihlásily pouze dvě společnosti a jednu z nich úřad vyřadil pro nesplnění zadávacích podmínek. Se zbylým dopravcem Regiojet ministerstvo po zrušení tendru jednalo o přímém zadání zakázky, ale vše vyznělo do ztracena a rychlíky zůstaly Českým drahám.

Kromě rychlíků linky Ostrava – Olomouc, které vozí také přímé vozy Ostrava – Krnov – Jeseník, jezdí po trati také osobní vlaky na lince z Opavy do Rýmařova. Omezení se dotkne i nákladní dopravy, úsek totiž využívají manipulační vlaky.