Vítr zpomalil, škody pomalu mizí, stále hrozí náledí

Praha – Vítr zeslábl a pomalu mizí také problémy, které s sebou v posledních dvou dnech přinesla bouře Xaver, jejíž okraj Česko zasáhl. Skončila energetická kalamita, na silnicích přetrvávají poslední uzavírky, už se ale podařilo odklidit z nich všechny popadané stromy. Problémy přetrvávají na železničním koridoru mezi Prahou a Kolínem, kde se kvůli noční nehodě jezdí jednokolejně. Nadále platí meteorologická výstraha na náledí, které během dne přispělo k několika nehodám včetně série havárií na dálnici D5.

Po větrném pátku zbělela v Česku i poslední místa, kde sníh ještě chyběl, k ránu však už padat přestal. Tam, kde sníh napadl, je ale často náledí. Začal se zklidňovat také vítr, který je vesměs mírný až čerstvý o rychlosti kolem 15 až 20 km/h. V noci přitom ještě foukalo až rychlostí až 108 km/h.

Stále platí výstraha ČHMÚ:

  • náledí: celé Česko s výjimkou Jihomoravského kraje – do neděle 3:00

Kalamitu ČEZ odvolal po 30 hodinách

Jen výjimečně už se stává, že při přepnutí vypínače zůstane světlo zhasnuté. Energetici tvrdí, že odstranili takřka všechny poruchy, které způsobil vítr a sníh. V poledne proto odvolali kalamitní stav, který platil v Královéhradeckém kraji a okrese Semily od pátečních šesti hodin. „Evidujeme mírně zvýšenou poruchovost,“ uvedla odpoledne mluvčí ČEZu Barbora Půlpánová. „Je předčasné vyčíslit přesnou výši škod, odhadem to může být v jednotkách milionů korun,“ dodala Půlpánová.

Méně práce než v noci na pátek a potom během dne měli hasiči. V Královéhradeckém kraji zasahovali v noci na sobotu pouze v Jaroměři, kde zajišťovali větrem uvolněné plechy na střeše sokolovny. Jen jeden noční zásah mají za sebou také hasiči v Plzeňském kraji. Více práce však bylo na Moravě, například olomoučtí hasiči museli ke spadlému komínu ve čtvrti Slavonín a potom k cihlám, které spadly na zaparkované auto. Jejich přerovští kolegové zabezpečovali utržený střešní plech, zatímco šumperští hasiči vyprošťovali vlak. Pracovní noc měli také v Moravskoslezském kraji. „Měli jsme časté výjezdy hlavně na stromy, uvolněné plechy střech,“ operační důstojník integrovaného bezpečnostního centra Ivan Marek.

Oprava vedení
Zdroj: ČT24

Silnice: Kamiony měly problém v úseku přes Horu Sv. Šebestiána

Na silnicích je nejhůře na mezinárodních tazích přes Harrachov (I/10) a Horu Svatého Šebestiána (I/7). Ve stoupání k oběma hraničním přechodům stály celý den kamiony. Večer silničáři úsek na Horu Sv. Šebestiána a dál do Německa zprůjezdnili a všechny silnice v Ústeckém kraji jsou průjezdné. Naopak až do neděle zůstane pro nákladní auta nad 3,5 tuny uzavřena silnice I/10 na Harrachov a dál k hraničnímu přechodu do Polska.

Problémy pro řidiče představují také závěje, pod kterými zmizely především některé krušnohorské silničky, ale také náledí. To přispělo k několika nehodám v pohraničním úseku dálnice D5, ale i na dalších místech po celé zemi. Naopak už řidiče netrápí popadané stromy.

Železnice: Do stromu narazil vlak do Moskvy, zastavila se trať Praha–Kolín

Vlakům potom následky špatného počasí ochromily jejich nejdůležitější cestu z Prahy na Kolín. V noci spadl na koleje u Cerhenic strom, narazil do něj vlak Euronight s vozy do Košic a Moskvy. Nabral proto zpoždění 400 minut (přes 6,5 hodiny). Trať se podařilo zprovoznit nad ránem, jezdí se ale jednokolejně. Rychlíky na lince Praha–Havlíčkův Brod–Brno jezdí odklonem přes Nymburk.

V noci a ráno byly problémy i na dalších tratích, například z Tanvaldu na Železný Brod nebo na odbočce z břeclavsko-přerovského koridoru do Uherského Hradiště. Ty však už jsou průjezdné, výluka přetrvává jen na trati Praha–Kolín. K tomu nejezdí náhradní autobusy za vyloučenou trať u Jablonného v Podještědí, silnice je pro ně nesjízdná.

Vlak EN 445 v noci narazil do padlého stromu
Zdroj: ČT24

Meteorologové očekávají, že vítr bude dále slábnout. Vyskytnout se mohou sněhové přeháňky, na horách i trvalé sněžení. Hrozí tvorba sněhových jazyků, ve vyšších polohách závějí. Teploty by se v nížinách měly pohybovat od minus jednoho do tří stupňů Celsia, na horách mohou spadnout až k minus pěti stupňům.

Vydáno pod