Vilémov (Havlíčkobrodsko) – Most ve Vilémově, přes který vede silnice druhé třídy, se odpoledne zřítil. Pod sutinami zřejmě zůstalo šest dělníků, dalšího zranil kus zdiva z mostu. Jednoho dělníka se záchranářům už podařilo vyprostit, druhý vyproštěný muž byl podle mluvčí pražských hasičů mrtvý. Lékaři na místě ale tuto informaci zatím nepotvrdili. Na mostě probíhaly stavební práce. Silnici, na které most leží, rekonstruuje konsorcium dvou stavebních firem, zavalení dělníci ale pracovali pro subdodavatele – byla jím firma Bögl & Krýsl, která figurovala v obdobné roli v případu ve Studénce. Zástupkyně firmy však zdůraznila, že odtěžování půdy, během kterého k neštěstí došlo, zajišťovala jiná společnost.
Ve Vilémově se zřítil most. Dělníci zůstávají pod sutinami
„Podle předběžných informací – ty máme od stavebních firem – na mostě pracovalo šest dělníků, tři z jedné strany, tři z druhé strany,“ řekla policejní mluvčí Dana Čírtková. Tři dělníci jsou ze Slovenska, další tři Češi.
Záchranáři již po několika desítkách minut převezli do havlíčkobrodské nemocnice muže, kterého zasáhl kus zdiva z mostu. V nemocnici se ale ukázalo, že jeho zranění je spíše lehčí, vrátil se proto zpět, aby označil místo, kde by mohli být další zavalení dělníci.
Vyproštěnému dělníkovi hrozí crush syndrom
Druhého dělníka, který byl zasypaný do půli těla, vyprostili záchranáři po čtyřech hodinách. Muž byl letecky přepraven na traumacentrum do Hradce Králové. „Byl převeden na umělou plicní ventilaci, jde o těžké poranění,“ uvedla Filová. Dělníkovi, který byl několik hodin zavalen, hrozí tzv. crush syndrom. Při něm se po dlouhodobém stlačení uvolňují ze svalů nebezpečné látky, které mohou způsobit selhání ledvin.
Další zavalené nadále hledají týmy se psy. Stav mostu ale zatím nedovoluje použít těžkou techniku. Záchranáři proto mohou používat jen ruce a menší nářadí. „Situace na místě zásahu se nemění rychle. Zásah se řeší několik hodin až dnů, protože musíme pracovat pomalu, citlivě, abychom neohrozili lidi, kteří potenciálně jsou pod sutinami,“ zdůraznil ředitel havlíčkobrodských hasičů Luboš Vacek. „Vzhledem k tomu, že spadla celá plocha mostu dolů, šíření pachových stop lidí bude složité a psi budou mít velké problémy,“ dodal ředitel odboru operačního řízení HZS ČR Luděk Prudil.
Silniční most, který se zřítil, vedl přes říčku Hostačovku. Byl součástí silnice II/345, která vede do Vilémova od státní silnice z Golčova Jeníkova a pokračuje dále do Chotěboře. Starosta Vilémova Jiří Lebeda uvedl, že na mostě probíhaly stavební práce. Probíhalo podle něj odbagrování zeminy u základů pilíře. „Při nějakých pracích, kdy se měl rozebrat, se zlomil v půlce a spadl,“ přiblížil starosta. V korytě potom zůstaly ležet dva velké betonové bloky.
Kriminalisté vyslýchají svědky a zajišťují důkazy. „Na místě je soudní znalec z oboru silniční dopravy, míří sem statik,“ uvedl náměstek policejního ředitele v kraji Pavel Peňáz. Někteří místní lidé mluvili o tom, že na jedné straně mostu byla hodně odbagrovaná zemina. Podle Peňáze ale zatím nelze spekulovat o tom, že by pád mostu způsobil neodborný zásah. „Možností je řada,“ uvedl.
Policie se o pádu mostu dozvěděla z volání na tísňovou linku ve 14:41. Kromě policie vyrazili do Vilémova záchranáři a především hasiči – dorazilo pět jejich jednotek a dva místní kynologové. V podvečer přibyli na místo také specialisté včetně dalších psovodů, psychologů a specialistů na vyprošťování se speciální technikou. Podle Prudila jde o štěrbinovou kameru a lokátory.
Silnice II/345 je kvůli rekonstrukci dlouhodobě uzavřena pro tranzitní dopravu, po zřícení vilémovského mostu doporučují silničáři do oblasti vůbec nejezdit. Jako objízdná trasa slouží silnice II/346, která vede jižněji. V okolí Vilémova, ale i na hlavní silnici I/38 či na dálnici D1 se může v souvislosti se zásahem u zříceného mostu objevit těžká technika.
Zavalení jsou z firmy, která má za sebou Studénku, práce ale neprováděli
Opravu silnice II/345 zadal Kraj Vysočina konsorciu M-silnice – Strabag. Stavbaři ale předali stavbu mostu subdodavateli. Tím je podle krajského náměstka pro dopravu Libora Joukla firma Bögl & Krýsl známá v souvislosti s tragédiemi ve Studénce v roce 2008 (čtěte zde) a u Kuriman nedaleko Spišské Nové Vsi, kde se zřítil rozestavěný dálniční most před dvěma lety (čtěte zde). Mediální zástupkyně firmy však zdůraznila, že její pracovníci nezajišťovali samotné odtěžování zásypu, při kterém se most rozpadl. „Ti, co byli pod mostem, jsou naši lidé, kteří se tam účastnili na přípravných pracech,“ dodala.
Mluvčí Kraje Vysočina řekla serveru Denik.cz, že poslední kontrola mostu postaveného ve Vilémově ve 20. letech minulého století proběhla loni v listopadu. Podle ní stav mostu nebyl havarijní – získal hodnocení 4 až 5 na sedmibodové škále, kde 7 značí nejhorší stav.