Plzeň – Kromě městské hromadné dopravy budou dispečeři plzeňského dopravního podniku od prosince pečovat také o regionální autobusy a vlaky. Vznikne tak centrální dispečink integrované dopravy Plzeňského kraje. Zprvu budou dispečeři především sledovat polohu několika desítek spojů, později budou moci zasahovat do veškeré regionální dopravy v Plzeňském kraji. To však zřejmě nastane teprve, až začnou jezdit dopravci určení veřejnými soutěžemi, jejichž autobusy budou mít odpovídající vybavení.
V Plzni vzniká dispečink regionální dopravy, zatím poslouží jen desítkám spojů
Centrální dispečink západočeské integrované veřejné dopravy bude hrát významnou roli především v autobusové dopravě, zprvu však bude omezen na vybrané spoje. „Původní myšlenka byla, že se dispečink zavede pro nové autobusové dopravce vzešlé z výběrových řízení. Ta mají ale zpoždění vinou námitek, které leží u ÚOHS. Současní dopravci se zapojí do dispečinku po několika vozidlech,“ uvedla Zdeňka Kmochová, ředitelka krajské společnosti POVED, která dopravu v kraji koordinuje.
Dispečeři budou hrát důležitou roli například u tzv. autobusů na zavolání. „Řadu autobusových spojů, u nichž je nejmenší obsazenost, už jsme nově chtěli převést do režimu na zavolání,“ uvedla ředitelka Kmochová. To se nepovedlo i kvůli tomu, že největší dopravce v regionu zatím na jejich provozování není připraven. „Dohodli jsme se, že vše do dubna vyhodnotíme a od června by se spoje na zavolání připravily,“ dodala ředitelka.
Ředitelka POVED upozornila, že se současní dopravci do dispečinku zatím naplno zapojit nemusí a ani nechtějí, protože nemají jistotu, jak dlouho budou na svých linkách ještě jezdit. Pilotní tendr chce kraj uzavřít na jaře, potom vyhlásí další. Naplno by měl dopravní dispečink v Plzeňském kraji fungovat od roku 2019, kdy již musí být hotové všechny tendry na dopravce. V té době bude dispečink dohlížet také na vlaky. Zatím ale kraj připravuje vybavení alespoň patnácti motorových jednotek Regionova systémy GPRS a GPS.