Dopravní podnik města Brna opraví pro Prahu tramvaj typu K2. Dopravce hlavního města ji odkoupil z Bratislavy a chce ji po renovaci zařadit mezi své historické kousky. V pátek ráno tramvaj na podvalníku dorazila do brněnských ústředních dílen, kde na ní budou devět měsíců pracovat. V Praze by se jí první cestující mohli svézt na konci příštího roku.
V dílnách brněnského dopravního podniku opraví historickou tramvaj pro Prahu
Tramvaj s původním výrobním číslem 166578 byla vyrobena v roce 1977 v závodě ČKD Tatra Praha, odkud úplně nová putovala do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro nové řidiče. Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyla nikdy zařazena.
Autoškolní tramvaj sloužila až do roku 2009. „Praha tramvaj od Bratislavy koupila za tisíc eur (zhruba 25 500 korun) a brněnský dopravní podnik ji jako vítěz výběrového řízení za devět a půl milionu korun uvede do stavu, v jakém vyjela z výroby,“ nastínila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Na rozdíl od Prahy má brněnský podnik s provozem vozů K2, které vyráběla ČKD v závodě Tatra Smíchov, bohaté zkušenosti. Ve městě jich jezdilo přes sto třicet a několik kusů je stále v provozu. „Chceme pokračovat v prezentaci nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra z nejúspěšnějšího období padesátých až šedesátých let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design Františka Kardause,“ uvedl technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.
Do opravy se zapojí téměř všechny profese
Během devíti měsíců strávených v brněnských ústředních dílnách místní zaměstnanci tramvaj rozeberou na jednotlivé komponenty, provedou důkladnou kontrolu, vyvaření nebo výměnu zkorodovaných součástí. Vůz se dočká nové kabeláže, elektrické výzbroje, pokládky podlah nebo montáže obložení interiéru, stropu, zasklení či přelakování. Na rekonstrukci se bude podílet prakticky většina profesí ústředních dílen, které zaměstnávají sto čtyřicet lidí. Od karosářů přes elektrikáře až po lakýrníky nebo stolaře.
Tramvaj bude mít typické vlnité oplechování a získá červeno-krémový nátěr. V Brně už pro svoji sbírku provozních historických vozidel jednu tramvaj K2 renovovali. „Zaměstnanci tak využijí svoje zkušenosti, které nabyli v roce 2016. Chceme, aby byl výsledek stoprocentní a kolegové i cestující v Praze byli spokojení,“ řekl generální ředitel brněnského podniku Miloš Havránek. Místo původních podvozků dostane tramvaj podvozky po některém z vyřazených brněnských vozů K2 či T3.
I když bude tramvaj zvenčí i zevnitř budit dojem původní podoby, získá některé moderní prvky pro řízení a také dostane antivandalské fólie či kamerový systém.
V Praze tramvaj jezdila jen zkušebně
Vozy K2 byly prvními článkovými tramvajemi z ČKD, které našly v Československu uplatnění nejvíce právě v Brně a v Bratislavě, jezdily například i v Ostravě. Provedení čela je shodné s typem T3. Vyráběly se v letech 1966 až 1983 a dostaly se i do měst bývalého Sovětského svazu a do Sarajeva.
Pro tramvaj K2 bude uvedení do provozu s cestujícími v Praze premiérou. Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v hlavním městě jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965–1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje příliš nehodily a dopravní podnik zůstal u nákupu tramvají T3. Lidé se v Praze svezení dočkají na konci roku 2022, kdy Praha zařadí tramvaj mezi své retro vozy.