V Brně začala stavba nové tramvajové tratě z Bystrce do sídliště Kamechy, na kterém bude bydlet až osm tisíc obyvatel. První cestující se tam mají svézt v prosinci 2027. Dopravní podnik zaplatí 1,84 miliardy korun, přičemž pětaosmdesát procent nákladů pokryje evropská dotace z programu Doprava 2021–2027. Nová trať bude dlouhá téměř jeden a půl kilometru a včetně nové konečné na ní budou tři nové zastávky, díky kterým bude možné zredukovat autobusovou dopravu.
V Brně začala stavba tramvajové trati na Kamechy
„Po stavbě tramvajové trati k univerzitnímu kampusu se jedná o další významnou stavbu. Místní obyvatelé nyní musí přestupovat a využívat autobusové linky 52 a 54. Po prodloužení tratě bude tato lokalita obsloužena primárně tramvajovými linkami 1 a 3, které nabídnou dostatečnou kapacitu a krátký interval bez nutnosti přestupu,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Zmínil také to, že díky redukci autobusové dopravy se sníží hluková zátěž v domech, okolo nichž autobusy projíždějí.
Linka 1 bude jezdit v intervalu jako dosud, linka 3 bude i nadále končit na Rakovecké a na Kamechy bude zajíždět zhruba polovina spojů. Cestující, kteří jsou nyní zvyklí přestupovat, tak ušetří při cestě pět až osm minut. Trať povede podél Vejrostovy ulice, Říčanskou ulici podjede tunelem a smyčka bude umístěna u křižovatky Hostislavovy ulice a ulice Kamechy.
Stavba mostu a ražba tunelu
„Začne se přípravnými pracemi, které zahrnují kácení, přeložky inženýrských sítí a odstranění drobných staveb. Na ně naváže stavba mostu přes tramvajovou trať, který propojí Vejrostovu a Šemberovu ulici a bude alternativním napojením oblasti obkroužené Foltýnovou a Kuršovou ulicí.
Další fází pak bude ražba tramvajového tunelu a stavba opěrných zdí, stavba autobusové smyčky Kamechy, autobusového zálivu Hostislavova a parkoviště Kuršova. Finální etapou bude stavba tramvajového svršku, montáž trakčního vedení a vybavení tunelu technologiemi,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Výsadba nových stromů
Za vykácené stromy a keře počítá projekt s výsadbou více než osmi set nových stromů a více než tří a půl tisíce keřů. Lidé mohou sledovat stavbu na facebookovém profilu Šalinou na Kamechy nebo přímo na webových stránkách salinounakamechy.dpmb.cz.
Další rozšiřování tramvajové sítě Brno aktuálně nechystá. Odložené jsou dřívější plány na obnovu dávno opuštěné tratě ze Stránské skály do Líšně i novostavba tratě ze Štefánikovy čtvrti na Lesnou. Ve fázi prověřování je možnost prodloužení tratě ze Starého Lískovce do Bosonoh. V příští dekádě se počítá s tím, že by měly vzniknout nové tratě k novému hlavnímu nádraží, které má stát na místě dnešního dolního nádraží. Zahájení provozu nového nádraží je však očekáváno nejdříve kolem roku 2035.