Stovky řidičů vjíždí do chráněné krajinné oblasti Brdy bez povolení a parkují podél cest. Někteří mají i falešná povolení k vjezdu. Policisté a strážníci denně rozdávají pokuty. Důvodem je ale nejen neukázněnost turistů, ale i nedostatek parkovišť. Původní odstavnou plochu, která už zasahovala do rezervace, vedení Brd zrušilo.
V Brdech už je vyznačena více než stovka tras. Problémy ale dělá parkování
Strážníci ze Strašic vyráží každý den téměř na jisto. U vjezdu do brdských lesů totiž vždy nějaké auto objeví. „Kdybychom tu stáli celý den, tak dvacet, třicet aut zjistíme,“ potvrzuje velitel Obecní policie Strašice Luboš Frait.
Druhý vjezd do CHKO ve stejnou dobu kontroluje policejní hlídka z Rokycan. Policisté ale nehledají jen auta, ale například i nepovolená tábořiště nebo turisty v místech, kde může být ještě munice z dob fungování vojenského újezdu. Do areálu jezdí i v noci, kdy se zaměřují i na pytláctví.
Nepovolené vjezdy jsou ale zapříčiněny i nedostatkem parkovacích míst. Jediné parkoviště poblíž hranic CHKO je od Strašic vzdálené asi dvanáct kilometrů. Strašice proto chtějí vybudovat parkoviště poblíž muzea středních Brd. Pozemky už vykoupily, na samotnou stavbu jim ale chybí peníze.
Zatím tak musí řidiči parkovat v centru Strašic, nebo počítat až s dvoutisícovou pokutou. Za falešná povolení k vjezdu hrozí pokuta až pětkrát vyšší.
Slibované cyklotrasy stále chybí
Brdy se návštěvníkům otevřely loni v lednu, kdy se z bývalého vojenského újezdu stala chráněná krajinná oblast. Dosud ji ale pyrotechnici vyčistili jen asi ze tří čtvrtin. Jen v květnu zde našli přes 250 kusů nevybuchlé munice. Na přístupných místech už nicméně Klub českých turistů vyznačil přes stovku tras.
Podle klubu ale stále chybí slibované cyklotrasy. Vyznačených je zatím jen zhruba padesát kilometrů a to jen na okrajových částech. Na 165 kilometrů, které se dají projet na kole skrz bývalé vojenské území, přitom odkazuje mapa, která je v prodeji už dva roky. Trasy podle ní mají být hotové v rozmezí let 2016 -2018.
Problém je s investorem. Někdo musí trasy vyprojektovat a zaplatit. „CHKO Brdy je k návštěvě turistů plně připraveno. Není zapotřebí budovat značené cyklotrasy, když je turista schopen se v prostoru pohybovat pomocí mapy nebo mobilní aplikace bez jakýchkoliv problémů,“ tvrdí zástupce Destinační agentury Brdy Luboš Gardoň.
V Příbrami ale zároveň vznikl spor mezi dvěma agenturami. Jednu provozuje Ekologické středisko Orlov a druhou chtělo založit město. Nakonec do sporu zasáhl kraj. „V současné době zakládáme vlastní destinační společnost Brdy, která má být spojovacím elementem v tomto rozhádaném regionu,“ řekl ČT náměstek hejtmanky Středočeského kraje Vít Rakušan (STAN).
Od května funguje parkoviště nad Skořicemi
Podle Středočeského kraje by se tak měly další kilometry stihnout vyznačit ještě letos. Vojenské lesy a statky, které území spravují, zatím plánují návštěvnická parkoviště. První se otevřelo v květnu nad Skořicemi v západní části Brd. Je samoobslužné a na den stojí padesát korun. Lidé zde najdou toalety i nabíjecí stanice na elektrokola.
Klub Českých turistů ale upozorňuje ještě na jeden problém. Pěší trasy nevedou kolem žádného občerstvení ani odpadkového koše. Podle správce území ale žádné stavby nejsou v plánu. Brdy mají zůstat nedotčenou přírodou. Jediné zázemí a zároveň návštěvnické centrum má vzniknout v bývalém Loveckém zámečku. Takzvaný Dům přírody by se měl otevřít v roce 2020.