Ústí nad Orlicí - Tisíce stromů a keřů mizí od železničního koridoru v Ústí nad Orlicí. Mohutnější kácení město nezažilo. Zeleň ustupuje plánovanému nádraží. Kolem trati se podle drah kácí kvůli bezpečnosti.
Ústí nad Orlicí kácí tisíce stromů, nahradí je trať a nové nádraží
Břízy, lípy, jasany, topoly, smrky, všechny dřeviny musí pryč, železničáři začínají s přípravou na výstavbu moderního nádraží a upravit chtějí i trať. Místo do zatáčky povede koridor rovně. „Tím, že dochází k narovnání některých oblouků, dojde ke zvýšení traťové rychlosti,“ uvedl Pavel Halla, mluvčí SŽDC.
Během několika týdnů má padnout k zemi téměř 2 500 stromů a 42 tisíc metrů čtverečních křovin. „Povolení ke kácení stromů bylo vydáno v roce 2009 a 2010,“ řekl David Soukal, vedoucí odboru životního prostředí, Městský úřad Ústí nad Orlicí. O masivním kácení dřevin ale nevěděla ekologická sdružení. Skutečný počet stromů a keřů, které padnou za oběť rovným kolejím a novému nádraží, je nepříjemně překvapil. Vykácet se má i lipová alej.
„Pokud má jít o kácení celé vzrostlé lipové aleje, tak může jít i o zásah do významného krajinného prvku a zejména tam by měl úřad zvážit, zda je takové kácení nutné,“ uvedla Zora Kasiková, mluvčí občanského sdružení Arnika.
Město trvá alespoň na výsadbě nové zeleně. „Nebude náhradní výsadba realizována pouze na pozemcích zasažených stavbou, ale i na dalších pozemcích města,“ dodal Soukal. Původně měla stavbě nového nádraží v Ústí nad Orlicí ustoupit i historická nádražní budova z konce devatenáctého století. Demolici ale zabránili místní lidé a také některá občanská sdružení.