Ústecká nádražní budova dožila, nové využití stále nemá

Ústí nad Orlicí – Rekonstrukce nádraží v Ústí nad Orlicí je v plném proudu. Vlaky zde nezastavují, a tak jsou služební léta zdejší staré nádražní budovy sečtena. Bude stát i nadále, zbourat ji nelze, protože jde o kulturní památku. Nepodařilo se pro ni však najít nové využití, hrozí proto, že bude potemnělá budova z povzdálí zhlížet na vlaky a nakonec se rozpadne.

Orlickoústecké nádraží dosloužilo. Zchátrá? (zdroj: ČT24)

Na nádraží v Ústí nad Orlicí dnes vlaky nezastavují. Kvůli rekonstrukci nádraží je výluka a ze spojů jedoucích po pražsko-třebovském koridoru se vystupuje až na nedaleké zastávce, zatímco osobní vlaky od Letohradu nejezdí vůbec. Až vlaky na nádraží v Ústí zase zastavovat začnou, budou k nim cestující chodit novými odbavovacími prostorami v oblasti Kerhartic. Stará nádražní budova ze 70. let 19. století bude provozu přihlížet potichu z druhé strany kolejiště. „Zůstane na ostrově mezi kolejemi a přístup k ní bude obtížný, téměř nemožný,“ poznamenal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ústeckým aktivistům se sice podařilo zabránit původně plánované demolici Staré dámy (jak budově místní přezdívají), ale hledání nového využití bylo marné. Českým drahám se do její opravy nechce a Správě železniční dopravní cesty, které zatím nádražní budovy nepatří, už vůbec ne. „SŽDC staví moderní výpravnu, moderní místnost na druhé straně kolejiště. To znamená, osud staré budovy je úplně mimo naše ruce,“ podotkl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Podle ústeckého starosty Petra Hájka je přístup vlastníka budovy a státu ke starému nádraží velkým zklamáním. Dodal ale, že se měli do záchrany nádraží zapojit také lidé, kteří dosáhli jejího vyhlášení kulturní památkou, a tím zabránili demolici – se kterou ovšem železničáři počítali, a tak neměli pro objekt žádné další využití. „Dávají dnes od Staré dámy ruce pryč a tváří se, že jejich mise byla skončena tím, že byla budova prohlášena za kulturní památku,“ upozornil starosta Hájek. Předseda sdružení Nádraží nedáme Martin Kadrman však upozornil, že se někdejší ochránci nádraží snaží státní orgány přimět k rekonstrukci čerstvě opuštěné nádražní budovy nebo aby od nich alespoň zaznělo jasné „ne“. V minulosti sdružení navrhovalo například muzejní využití objektu či jeho opětovné zapojení do provozu, ale neúspěšně.

Výluka nádraží v Ústí nad Orlicí potrvá do konce srpna. Potom bude mít nádraží ostrovní perony, nové koleje a méně prudký bude oblouk u nádraží, kvůli kterému zatím musejí vlaky zpomalovat na 70 km/h.