Železniční trať na pražské letiště má být dokončena nejpozději v roce 2024. Vyjít by měla zhruba na 20 miliard korun. Uvedl to premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se nyní počítá s variantou vedoucí trať tunelem přes Střešovice. Není ale jisté, že na tuto variantu přispěje Evropská unie.
Tunelová varianta železnice na letiště je dražší. Mohla by tak přijít o evropské peníze
Přípravy železničního spojení letiště s Prahou zřejmě komplikuje jenom malý úsek spojující Dejvickou a Veleslavín. Radnice Prahy 6 nesouhlasí s možností modernizace tratě ve stávající stopě. Dlouhodobě naopak požaduje podpovrchovou variantu, ke které se nyní kloní i ministerstvo dopravy.
Mohly by ale nastat problémy s čerpáním evropských fondů. Ťok upozorňuje, že evropské orgány Česko vyzvaly, aby stát plán na vedení trasy na letiště a dále do Kladna v tomto území zlevnil. Tunel ale představuje dražší variantu. „My říkáme, že když to zlevníme, tak to nepostavíme,“ prohlásil ministr.
Radnice Prahy 6 ale podle mluvčího Martina Churavého na svém požadavku trvá. „Předložená ražená varianta v nové, přímější stopě, splňuje nejen všechny požadavky městské části, ale přináší navíc i další zefektivnění celé trati ve formě zkrácení jízdní doby,“ řekl Churavý. Uvolněné prostory na povrchu navíc získají využití pro volný čas obyvatel, což se podle Churavého do efektivity investice započítává velmi obtížně, nicméně se na to nesmí zapomínat.
Bez evropských financí by se musely hledat vlastní zdroje
Česko bude usilovat o to, Evropská komise na tunelovou variantu přistoupila, jinak bude muset najít jiné vlastní zdroje, zmínil Ťok. Pro celý projekt, dříve označovaný za rychlodráhu na letiště, se počítá se spolufinancováním z Operačního programu doprava II. Současná vláda i vedení Prahy o projektu mluví jako o dopravní prioritě.
Kromě trasy na letiště se dnešní jednání premiéra s představiteli Správy železniční dopravní cesty a ministerstva dopravy týkalo i přípravy vysokorychlostních tratí. Do konce roku tak má úřad vládě předložit materiál popisující vývoj přípravy železničních spojení pro rychlost nad 300 kilometrů v hodině.