Praha - Krajský soud v Praze zrušil návrh trasy středočeského úseku dálnice D3 vedoucí přes Posázaví. Nový úsek by měl spojit Prahu přes České Budějovice a Tábor do Rakouska. Zrušení posázavské varianty v žalobě požadovaly obce Ješetice, Tisem, Václavice a jeden vlastník rodinného domu. Jedním z hlavních důvodů, proč soud žalobě vyhověl, mělo být chybějící posouzení vlivu nárůstu dopravy na zdraví místních.
Trasu D3 přes Posázaví soud zakázal. Vyhověl žalobě obcí
Obce a vlastník domu se na soud obrátili s žalobou proti vymezení koridoru dálnice D3 a takzvané Václavické spojky přes Dolní Posázaví a Neveklovsko, která je navržena v územním plánu Středočeského kraje. Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 má vést přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno.
Soud podle právníka Michala Bernarda, který zastupoval žalobce, koridor zrušil a výstavbu zakázal. Jedním z hlavních důvodů bylo podle Bernarda to, že nebyl posouzen vliv předpokládaného nárůstu dopravní zátěže na zdraví lidí. „Zároveň nebyly vyhodnoceny kumulativní a synergické vlivy s dalšími záměry, zejména Pražským okruhem,“ dodal Bernard.
„Tento rozsudek by měl znovu otevřít debatu o smyslu a trase dálnice D3 ve středních Čechách. Důraz klademe na debatu o smyslu a trase Václavické spojky,“ uvedl starosta Václavic Zdeněk Votruba. Prioritou dopravního spojení Prahy s jižními Čechami by podle něj měla být modernizace současné silnice I/3, která by se měla rozšířit na tři pruhy a přetížené úseky by měly být řešeny jako obchvaty měst. Dokončit by se podle něj měla také rychlostní silnice R4. Starosta Ješetic Josef Vacek řekl, že se obec k žalobě přidala hlavně kvůli obavám ze zvýšeného hluku a znečištění zdrojů vody.
Západní varianta dostala kladné stanovisko EIA
Vést dálnici v takzvané západní variantě přes Posázaví se stát rozhodl loni. Podle tehdejšího ministra dopravy Pavla Dobeše by zvolená trasa vedla méně zalidněnými oblastmi. Západní variantu schválilo počátkem loňského roku také ministerstvo životního prostředí, když vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí. Řada dalších procesů k povolení výstavby ale ještě musí následovat.
Kritici západní varianty tvrdí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.
Celková délka dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a hranicí s Rakouskem je asi 171 km. Naposledy byl na dálnici D3 na konci června otevřen nový pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. O stavbě D3 se uvažovalo už v roce 1939. Do plánů dálniční sítě se dostala v roce 1987.