Brno – Správa železniční dopravní cesty je připravena zahájit výprodej tratí, o které už nestojí – především lokálek, kde už kraje neprovozují žádnou dopravu. Jako první je k prodeji připravena jihomoravská trať Čejč – Uhřice. Dokumenty k prodeji zatím prošly schvalováním v SŽDC, ještě ale čekají na schválení vládou. Teprve pokud o koupi trati nebude mít nikdo zájem, mohou je za symbolickou cenu získat obce. Železniční správa loni představila plán rozprodeje tratí. V první vlně se chce kromě uhřické lokálky zbavit i dalších šesti v krajích Vysočina, Středočeském, Královéhradeckém a Ústeckém.
SŽDC připravila prodej první trati, teď počká na vládu
Železniční trať mezi Čejčí a Uhřicemi je bez vlaků od roku 1998. Na rozdíl od některých jiných tratí, kde již kraje nezajišťují pravidelnou osobní dopravu, po ní nejezdí ani příležitostné výletní vlaky – je už v tak špatném stavu, že na ní SŽDC vyhlásila výluku. Aby si s ní nemusela dělat již vůbec žádné starosti, chce se teď železniční správa opuštěné lokálky zbavit a je první, kterou nabízí k prodeji. „Uvidíme, kdo o ni bude mít zájem. Po trati se nyní nedá jezdit a oprava by odhadem přišla na 20 milionů korun,“ uvedl jihomoravský oblastní ředitel SŽDC Pavel Surý. Je pochybné, že by prodej mohl trať zachránit a vrátit na ni vlaky – obce v okolí dávají přednost stavbě cyklostezek na tělesech starých tratí. Jedna vznikla místo snesené lokálky Kyjov – Mutěnice, stavbu další chystají obce mezi Uhřicemi a Ždánicemi.
Plány na prodej nepotřebných tratí představila SŽDC loni, postupně se chce zbavit 21 drah. Prodej připravuje v několika vlnách, v té první má být sedm tratí. Zájem o ně by měly i některé obce, které by však chtěly tratě získat bezúplatně – a to zase odmítá železniční správa. „SŽDC se musí chovat jako dobrý hospodář a nejprve tratě, které už sama nechce provozovat, musí nabídnout k prodeji. Trať ale nemůžeme prodat za nižší než nabídkovou cenu,“ vysvětloval mluvčí správy Marek Illiaš. SŽDC se odvolává na usnesení vlády z roku 2012, které sice s převodem tratí na obce také počítá, ovšem až poté, co nikdo neprojeví zájem o jejich odkoupení.
Tratě na prodej (1. vlna):
- Čejč – Uhřice u Kyjova (Jihomoravský kraj)
- Moravské Budějovice – Jemnice (Kraj Vysočina)
- Dobronín – Polná (Kraj Vysočina)
- Dolní Bousov – Kopidlno (Středočeský a Královéhradecký kraj)
- Čelákovice – Mochov (Středočeský kraj)
- Čížkovice – Obrnice (Ústecký kraj)
- Kralovice u Rakovníka – Mladotice (Plzeňský kraj)
(zdroj: SŽDC)
Na jižní Moravě by se výprodej tratí měl v nejbližší době týkat pouze uhřické lokálky. V kraji je ovšem i několik dalších drah, kde vlaky nejezdí nebo jezdí pouze příležitostně. Jihomoravský kraj nezajišťuje osobní dopravu například na tratích Vranovice – Pohořelice nebo Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín a podle mluvčí krajského úřadu Denisy Kapitančikové se to v nejbližší době nezmění. Hevlín ale na své lokálce objednává nejméně jednou za rok zvláštní vlaky, do Pohořelic zase jezdí nákladní vlaky.